BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 18, 2009

>>HAri InI dAN sEtErusNyA<<

kaki terus melangkah berlari
jatuh bersembah bangun kembali
biar bertatih asal tidak berhenti

video
link

"Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang ingkar" (Yusuf: 87)
semalam hanyalah sebuah penyesalan yang sia-sia
esok hanyalah angan-angan yang belum pasti
dan hari ini adalah sebuah realiti yang perlu dihadapi dan pasti
SalAM mAAl hIJRaH
mOgA ProLeh iBrAh DaRiNyA


.:.biar apa yg berlaku pada semalam
hari ini perlu dihadapi
setiap hari "perjuangan baru bermula"
sehingga mati menemui kita

Friday, December 11, 2009

.:: jAngAn MeNcArI PeNyaKiT ::.



Segala puji hanya bagi Allah s.w.t., Tuhan empunya sekalian Alam, Tiada Ia berhajat kepada selain-Nya, malah selain-Nya lah yang berhajat kepada-Nya. Selawat dan salam ke atas junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. Beserta Ahlulbayt dan Para Sahabat R.anhum yang mulia lagi mengerah keringat menyebarkan Islam yang tercinta. Dan kepada mereka yang mengikut mereka itu dari semasa ke semasa hingga ke hari kiamat...Ya Allah Ampuni kami, Rahmati Kami, Kasihani Kami ...Amin

Amma Ba'du,

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Saudara saudariku yang kucintai. Ikhwah fillah rahimakumullah

Alhamdulillah semesta baru pembelajaran sudah bermula, baru seminggu tp sudah terasa bahang kehangatan dan nikmatNYA.


Petang semalam mandi sungai di Uluyam, pagi pulak mandi-manda di pantai Bagan Lalang petang pulak mandi sungai di Uluyam sekali lagi. Dalam kesejukan bermandi-manda terasa kehangatan ukhuwah yang terbina, moga ia benar di landasan yang benar dan dipacu juga dengan yang benar.

Tatkala badan di santuni lembut air sungai yang mengalir sekali lagi sahabat meminta padangan dan sebenarnya, sewaktu perjalanan pulang dari pandai baganlalang semua bersuara memberi nasihat dan pandangan yang bernas, tetapi petang tu, sekali lagi meminta benda yang sama tetapi kali ini berbincang hal yg lebih luas dan tertumpu, rasa meluat? sesungguhnya Tidak sama sekali, kerna hak bersahabat apabila minta dinasihati kita perlu memberinya dengan BERKHEMAH.

Saidina Umar Al-Khattab r.a ada mengatakan : “Engkau mestilah mencari saudara-saudara yang jujur dan hiduplah di kalangan mereka , kerana mereka itu adalah perhiasan di waktu senang dan bekalan di waktu kesusahan”.


-gambar hiasan-

Sehubungan dengan perkara ini Rasulullah saw. bersabda :
“Hak seorang muslim ke atas seorang muslim yang lain ada enam perkara : (1) Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah engkau memberi salam , (2) Apabila ia menjemputmu maka penuhilah jemputannya , (3) Apabila ia meminta nasihat hendaklah engkau memberi nasihat kepadanya , (4) Apabila ia bersin dan bertahmid maka hendaklah engkau lengkapkan dengan bertasymit ( mengucapkan yarhamukaLlah ) , (5) Apabila ia sakit hendaklah engkau menziarahi , dan (6) Apabila ia meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya” . (Hadith riwayat Muslim)

Mungkin sekarang virus ini semkin hebat melanda di kalangan orang sekeliling (risau juga jika terkena pada aku, mcm mna ragam yg akn keluar agaknya, harap di jauhkan). Nasihat aku pd diri dan semua, jgn mencari penyakit kerna penyakit tuh meyakitkan. Pabila masalah timbul cari jalan penyelesaian bukan mencari masalah lain. Belajar dari PEMBETULAN dan jangan mengulangi kesalahn tersebut. BELAJARLAH!!!!

"Orang yang beriman tidak akan kena sengat dua kali dalam satu lubang"

(Sahih Muslim)

Mukaddimah bermula,

Apabila timbul ‘rasa’ cinta silang jantina maka itu fitrah, tetapi timbul cinta pd sama jantina itu masalah (moga kita, masyarakat dan Fadil serndiri dilimpahi hidayah). Belajarlah dan bermujahadahlah dalam menangani rasa cinta sesama manusia. Nafsu itu satu anugerah, gagal mengawalnya boleh menjadi musibah. Terasa sukar??? Tetapi hadiahnya ternyata besar.

“Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya surgalah tempat tinggal (nya).”

( 40-41: 79 النازعات سورة)

" Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi derajatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan. "

(20 : 9 التوبة سورة )

Jgn lah kita berjinak-jinak, bermain-main apatah lagi mencabar iman bukan pada tempatnya. Bersama-sama kita bermujahadah memacunya diri kejalan yg benar. Bersama mencari kemanisan iman moga kita terasa kenikmatannya.

Hadis Anas r.a:
daripada Nabi s.a.w, baginda bersabda: Tiga perkara, jika terdapat di dalam diri seseorang maka dengan perkara itulah dia akan memperolehi kemanisan iman: Seseorang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya lebih daripada selain keduanya, mencintai seorang hanya kerana Allah, tidak suka kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya dari kekafiran itu, sebagaimana dia juga tidak suka dicampakkan ke dalam Neraka.
(Sahih Muslim : 60)

Bersama juga kita dalam ingat mempengigati dan bermuhasabah bersama dalam berjalan, berlari, bernafas dan segala-galanya dalam mencari dari secangkir hingga sebesarnya rahmat dan kasih dariNYA. Moga kita bukan tergolong pada dlm golongan org yg menyesal di kemudian hari.

“Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyadarinya. supaya jangan ada orang yang mengatakan: "Amat besar penyesalanku atas kelalaianku dalam (menunaikan kewajiban) terhadap Allah, sedang aku sesungguhnya termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan (agama Allah). ”

( 55-56:39 الزمر سورة )


nukilan buat diri yang terlalu lemah dan hina, juga buat sahabat-sahabat yang sangat dicintai, buat semua pembaca dan panziarah yang dekat dihati.



.:.apabila sampai waktunya ia pasti tiba,
percayalah pd janjiNya,
jika bukan disini disana pasti,
bersabarlahlah dan berserahlah,
serta bersama memperelokkan diri kerana Allah.

Subhanakallahumma wabihamdika asyhaduallaailaahailla anta astaghfiruka wa atubuilaik.
Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Thursday, November 26, 2009

- Muslim Combat Quest 2009 -

.: espirit de corp :.



platun ali (eh ader org tersalah tngn)....



pendatang asing kah????



sedang bersatu..



mencari rentak yg sama...



mandi bersama...huhu



ade yg gumbire sbb dh lame tak kene denda..hehe



terpantas > 24 second (klu tak silap)...



tekan bumi....



menuju puncak...:P



masak smbil berlinangan air mata... :'(



cheese...



[link video]


Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan).
(60 : سورة الأنفال)


Salam 'Idul Adha! Selamat Berkorban dan Terkorban!!
^_^

Tempat : SRI al-Amin & Kem Lembah Genting
Tarikh : 20-23 november 2009

Saturday, October 31, 2009

>kosong<


Assalammualaikum^_^
bt semua yg berada di fasa peperiksaan. same2 kite kuatkan mantal n fizikal walau bertalu2 datang segala kerja n tuntutan.
ape pn bersama kita berserah pada yg sepatutnya, alldabest, chaiyok2 dan paling penting bukalah pintu hatimu pada pintu hikmah kepercayaan kpdNya. segala2nya ada hikmah tersembunyi dariNya. sabar dan terus berjuang.

tabah + sabar + syukur = segala padaNYA.

wassalam =]




.:.cuba terseyum walau tangah serabut=>

Sunday, September 27, 2009

.: muhasabah lagi + dan lagi = sentiasa :.



Assalammuallaikum w.b.t & salam lebaran kepada semue ^_^
harap segala2 masih maintain n steady, perut ok, kesihatan ok, hati ok, iman ok n segala2 ok,
mcm mne pulak collection raye tahun ni??? lumayan ngak?? huhu

Jom kite review balik semua yg dilalui sepanjang hidup + bulan Ramadhan lalu + 1st week raye, ape yg kureng elok dibuang jauh2 n ditinggalkan, apa elok molek chantik kita terus n tambah2kn, kene riview selalu moga matlamat hidup kita sentiasa jelas, bukan beribadat hanya pada bulan Ramadhan, apepn moga kita ketemu mardhiah ilahi =]


adakah aku telah terdidik utk kembali kepada fitrah sebenar kejadianku, atau aku kembali kepada diriku yg asal tanpa perubahan atau lebih teruk dari itu???


Ya Allah, jauhilah hambamu ini dari syaitan yg direjam!!!!


adakah aku menjaga seluruh aggota badanku dr melakukan perkara2 mungkar...


ya Allah berikan lah kekuatan utk kaki ini terus melangkah dan berada di jalan mu.


moge kite semua dipelihara, dan di jauhkan dari tipu daya syaitan n manusia.


umur kian meningkat, usia menuju penamat n ajal semakin dekat. hidup hanya berbaki sisa. moga aku tahu dan sedar hakikat dan tujuan hidup yang sebenar n mati dalam khusnul khatimah^_^

" Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. "
( 185 : سورة آل عمران )

moga terdidik n mampu untuk mengawal segala jenis nafsu kite :D


moga kita kuat untuk melawan anasir2 jahat dr luar dan dalam.


harap kite semua saling ingat memperingat, n salaing membantu-membantu utk menjadi manusia n hambaNya yg bertakwa ^_^

" Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. "
(1-3 : سورة العصر )

Sunday, September 20, 2009

~ shelamat harry rayye ~


Selamat Hari Raye Aidilfitry hamba mengucapkan kepada tuan/puan hamba sekalian =]




time pose susah nk brsahur,
time raye bermain mercon,
senyum manis salam di hulur,
tanda maaf ikhlas di pohon.

baju baru seluar baru,
semuanya baru terang benderang
mohon maaf atas dosa lalu,
ampunkan jua dosa yg mendatang =p



"Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa; - Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik; "
(133 - 134 : سورة آل عمران)



moga kite di petemukan lagi dengan next ramadhan =)
SeLaMAT BErJuaNg!!!
\(^_^)/

Wednesday, September 16, 2009

~kasut~

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antaramu, dan belum nyata orang-orang yang sabar.
( سورة آل عمران , AliImran, Chapter #3, Verse #142)




BAGHDAD: Wartawan Iraq yang melempar kasut ke arah bekas Presiden George W Bush, tahun lalu, dibebaskan dari penjara semalam.

"Muntazer al-Zaidi yang menjadi hero di rantau Arab berikutan serangannya ke atas bekas pemimpin Amerika Syarikat itu ditemui di luar penjara oleh Ahli Parlimen yang menyokong tindakannya itu," kata abangnya, Uday al-Zaidi.

"Muntazer meninggalkan penjara beberapa minit lalu dan kini dalam perjalanan ke Baghdadiya TV," kata Uday merujuk kepada stesen televisyen yang menjadi majikan adiknya.

Zaidi dijatuhkan hukuman penjara tiga tahun kerana menyerang Bush ketika bekas pemimpin Amerika Syarikat (AS) itu mengadakan sidang media di Baghdad Disember tahun lalu. Bagaimanapun, hukuman itu dikurangkan kepada setahun.

Mahkamah Iraq, Isnin lalu mengarahkan Muntazer dibebaskan berikutan di bawah undang-undang negara itu seseorang yang sudah menjalani 75 peratus daripada tempoh hukuman dan berkelakuan baik perlu dibebaskan.

Berjuta-juta penonton di seluruh dunia menyaksikan menerusi televisyen atau secara online, Bush yang ketika itu Presiden AS dua kali terpaksa mengelak kasut yang dilemparkan Muntazer ketika sidang media di ibu negara Iraq itu.

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah pada jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan.
( سورة المائدة , Al-Maeda, Chapter #5, Verse #35)

Tindakan Muntazer itu memalukan Bush dan Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Maliki, yang berdiri di sebelah bekas pemimpin AS itu.

Bagaimanapun, kebanyakan penonton, termasuk di Amerika Syarikat, memuji keberanian wartawan Iraq itu.



Tidaklah sama antara mu'min yang duduk (yang tidak turut berperang) yang tidak mempunyai uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk satu derajat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (surga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar,
( سورة النساء , An-Nisa, Chapter #4, Verse #95)


.:.berjuanglah dgn apa yg ada walau dgn sebelah kasut....

Saturday, August 22, 2009

~ terasa kehilangan ~

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِۚ

سورة البقرة :185

tadabur bersama
menangis bersama
terkedu
kagum
dan segala-gala pernah kita bersama
dikala senja
tatkala gembira
dikala fajar
tatkala sedih
sepanjang masa
peneman untuk aku luahkan semua padaNYA
kini kehilanganmu sungguh benar aku terasa
kosong
hampir saja kehilangan arah
jatuh
menangis kesal tiada sudah

mungkin kerana
pernah aku perlekeh kehadiranmu seketika
terlupa kau teman sepanjang masa
alpa akan kemuliaanmu dan kedudukanmu
wasiat nabi yang mulia
kini ramadhan pertama
tiada tanpamu
setelah dua tahun bersama
walau banyak pengganti
tetapi kau permula
untuk aku sedar arah di tuju
untuk aku tahu mana pengakhiran aku.

Ya Allah jadikan la hambamu ini
insan yang tahu dan sentiasa
bersyukur dan berterimakasih
atas segala nikmatMU
andai aku alpa ingatkan lah aku dengan
sebaik baik pengingatan
dan kurniakanlah aku
dengan pengakhiran yang mulia
disisimu.


Saturday, August 8, 2009

~ HanyuT ~

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahannam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati(tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah) , dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.
(سورة الأعراف :179 )

cipta dari segumpal darah,
jelma seraut wajah,
rahsia agungnya kudrat Tuhan.

Dan dihembuskan nyawa,
diikatkan janji,
tunduk hanya kepadaNYA.

Namun hakikatnya hidup sarat pesona dusta,
dugaan tuk menguji kehambaan,
tiada tempat berlindung dari fitnah dunia,
selain perlindunganNYA.

Berkurun terukir sejarah alpa,
manusia dihanyut indah yang fana,
terlupa pada fitrah wujudnya,
hanya ditaraf hamba.

Tenggelam pada bisikan dunia,
tak sedar langkah mudik ke sengsara,
tergoda pada hasut sengketa,
rebut fatamorgana.

Telah disuluhkan laluan,
diberi segala pedoman,
seiring akal dan fikiran,
mengapa kehilangan.

Telah tertulis pengakhiran,
pada selembar takdir insan,
jiwa yang penuh penyerahan,
Itu yang dijanji syurga.

.:.Ya Allah beri aku kekuatan, untuk aku mengharungi hari2 dengan penuh rasa kehambaan.....

********************************************

unic-jalan pulang
(aku mau pulang...)

۞ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ ۚ وَذَ‌ٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
سورة التوبة : 111

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

Thursday, July 9, 2009

> planing4new semester <


1) Do not get into trouble

today's joke



2) Aim for greater heights

today's joke



3) Stay focussed on "job"

today's joke


4) Exercise to maintain good health

today's joke


5) Practice Team work

today's joke


6) Rely on trusted partner to watch our back, take time to trusting others...

today's joke


7) Save for rainy days

today's joke


8) Rest & Relax

today's joke

9) Always SMILE in every situation.

today's joke


10) Nothing is impossible


today's joke


“ BETTER CAN BE ACHIVED, GOOD IS NOT ENOUGH.”


^_^

Wednesday, July 1, 2009

.: SembANg- sEMBanG dAIE : jaga amarahmu :.

Abang : Assalammualaikum...^_^

Adik : Waalaikumsalam, eh abang bawa balik tembikai. Terima Qaseh.

Abang : Sama-sama, adik tolong potong dan sediakan untuk ummi dan kita makan time tengah hari sat lagi...

Adik : Ayay captain!!! bisa di urus.....


***********************************************************


Adik : Abang...!!!! kenapa tembikai nie tak manis, banyak biji dan sememangnya tak sedap...

Abang : saje jerh abg beli yg mcm tuh.....

Adik : start melawak la tuh....

Abang : abang sebenar nk tanye, tadi adik bising-bising adik marah sape..?? marah abg yerh???

Adik : tak der lah....

Abang : abis tuh, abg sebenar sudah berusaha mencari yang manis dan terbaik, tapi mana la pulak abg tahu tak sedap, ehehe. ker adik marahkan penjual, tapi penjual tu pn tak tahu buah tu tak manis. jadi, adik marahkan pekebun yg tanam tu kan, tapi adik, mana ader pekebun nk tanam buah yg tak sedap die pn tak expect buah tu masam. klu nk marahkan tembikai lagi lah tak logik. Adakah adik marahkan kepada Maha Pencipta (Allah), sebab Allah je tahu buah tu manis atau sebaliknya.


*************************************************

Ketahuilah! Sesungguhnya Allah jualah yang menguasai segala yang ada di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia mengetahui keadaan yang kamu berada padanya (wahai umat manusia) dan pada hari umat manusia itu kembali kepadaNya, maka Dia akan menerangkan kepada mereka segala yang mereka kerjakan, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap tiap sesuatu.
( 64 : سورة النور )


*************************************************


Adik : Astagfirullahhalazim, betul cakap abang tuh...

Abang : sebab tu la kita kena berhati-hati bila bercakap, n apabila marah nak tak nak kena kawal gak, takut hilang rasional berfikir, takut kita tak sedar yg indirectly yg kita marah pada Allah(Astagfirullah) . Kadang-kadang kita terlupa yg segala sesuatu terjadi dengan kehendak Allah. contohnya, walaupun kita tahu elektrik terhasil dari gerakan elektron, tapi kita kene sedar yang Allah izinkan benda nih terjadi......bla...bla....

Adik : ok, dh jom makan tembikai ni sikit, sbb mesti dh dahaga kan...:P

Abang : ^_^


Dari Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa baginda RasulullSAW bersabda; Seseorang yang kuat itu bukanlah orang yang dapat membalas pukulan lawannya, tetapi seseorang yang kuat itu ialah yang dapat mengawal diri dan perasaannya dengan baik ketika marah [Hadis riwayat Bukhari]




.:.tengah belajar untuk senyum time marah ^_^
bukan hypokrasi, ttp SABAR.

Tuesday, June 30, 2009

K0mpLekS VS TeliTi

Lelaki
1. Waktu lunch, jalan ke tempat makan
2. Sampai kedai makan, masuk
3. Ambik Pinggan
4. Letak nasi
5. Letak Lauk
6. Ke kaunter, Bayar nasi dan Air Sekali
7. Makan
8. Habis
9. Balik Opis or
10. G surau

Perempuan
1. Waktu lunch, jalan ke kedai makan
2. Perhatikan orang waktu jalan
3. Sempat mengumpat dulu
4. Sambil jalan betulkan tudung, tgk baju sendiri, tgk kaki
5. Tengok baju orang lain, especially yang cantik dr baju sendiri.
6. Sampai kedai makan, jenguk-jenguk dulu
7. Ramai orang,cari kedai lain.
8. Jalan lagi..
9. Dah puas ati..masuk..
10. Survey lauk dulu 2, 3 minit.
11. Carik2 pinggan, ambik pinggan
12. Belek-belek pinggan, bersih ke?? tak bersih?..eeeeiiii. .
13. Dah puas ati, ambik nasi
14. Ambik nasi ceduk sikit-sikit
15. Tak sah kalau tak ceduk 2/3 kali
16. Buang balik nasi.banyak. .
17. Tak puas ati, banyak lagi..buang lagi..(tinggal sejemput)
18. Godek2 sikit nasi dalam pinggan 2minit
19. Carik lauk. Survey dulu keliling meja. Tenguk sana, tenguk sini
20. Jengok dlm bekas lauk, ambik kuah sikit
21. Jengok bekas lauk lain, ceduk kuah sikit lagi
22. Jengok lagi? sambil tu tengok2 orang, jeling-jeling
23. Ambil lauk
24. Pusing lagi
25. Carik sayur pulak!
26. Ambik sayur selepas survey dan keliling 2 minit
27. Ke kaunter bayaran
28. Tgk2 nasi dlm pinggan
29. Berbisik ngan kawan [alaamak byk la aku ambik]
30. Sampai depan kaunter (berapa?)
31. Bukak dompet..belek2 celah kad2 bank, celah kad2 nama, celah gambar2..
32. Keluarkan duit
33. Buat isyarat mata ngan member (sbb nasi mahal)
34. Tutup dompet. Ambik nasi
35. Tinjau-tinjau tempat duduk.
36. Jumpa tempat duduk..alamak kotorlah!!!
37. Cari tempat duduk lain
38. Jumpa. Duduk..
39. Alamak. Air tak order lagi
40. Tinjau2, carik org order air..sambil tangan betulkan tudung
41. Order air
42. Bangun
43. Ambik sudu
44. Duduk
45. Bangun
46. Ambik Tisu
47. Duduk
48. Air sampai
49. Belek dompet (Step tadi)
50. Bayar
51. Tutup
52. Minum air
53. Start makan
54. Tengok-tengok orang sambil makan
55. Makan separuh..kenyang
56. Sebab dah minum air
57. Letak sudu, letak garpu
58. Pinggan tolak tepi
59. Borak2 kater makanan tak sedap
60. Ngumpat2..tg korang
61. Pukul 2, naik opis..
62. Ambik beg makeup, g surau!!!!!

So, adakah perempuan memang kompleks atau list ni yang sengaja ditokok tambah? Jadi, fikir-fikirkan dan selamat beramal~ hhehe...

*belajar memahami HAWa :P, jgn sampai bisa serabut segala :P

Saturday, June 20, 2009

aSaM gArAm MAsAm mAsIn


klik utk gmbr utk lg lawa:-

hidup sebagai student, dh semangnya exam sbg indicator kefahaman kita. antara FAHAM, AGAK2FAHAM, atau TAK FAHAM2.

huhuhuhu

22/6 statics

25/6 electric circuit

(merah tanda bahaya atau berhenti yerh????@_@confius)

ringan2kan lah mulut untuk doakan diri aku nih yerh.

doa org soleh/ah kan senang terakbul ^_^

Thursday, June 11, 2009

[ umpama HEBRON ]

"Dengan Nama ALLAH yang MAHAPEMURAH dan MAHA MENGASIHANI"

Sedih lps bace tajuk di muka akhbar semalam "IMAM DAN 10 DI BUNUH KETIKA SOLAT ISYAK DI SELATAN THAI" bukan ingin marah, menangis, emo atau sewaktu dengannya melulu atau memb**i buta, ttp melihat situasi dan keadaan yang berlaku bi Masjid Al-Furqan di thailand, memang kepala terus ligat meningati peristiwa HEBRON, cuma bezanya pada waktu, tempat, bilangan yang syahid dan di ketahui dengan jelas siapa dalang sebenar di balik peristiwa :(


berbalik kepada Masjid Al-Furqan buat mereka yang belum update berita lagi:

(Selatan Thai) 9 Jun – Kejam dan tidak berperikemanusiaan!Mungkin itu yang dapat digambarkan tentang pembunuhan 11 jemaah ketika solat isyak di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, 50 kilometer dari bandar ini kira-kira pukul 8.50 malam tadi (waktu Malaysia).
Setelah melepaskan tembakan dari dua pintu masuk masjid, enam penyerang itu dikatakan masih tidak berpuas hati dan masuk ke dalam masjid sebelum melepaskan beberapa das lagi tembakan bagi memastikan jemaah terbabit benar-benar mati.(kesemua mereka bersenjatakan rifel M-16 dan pump gun serta memakai seragam hitam serta bertopeng.)Kejadian itu menambahkan jumlah korban yang kini mencecah lebih 3,700 orang dan masyarakat Islam di wilayah itu bimbang kejadian lebih buruk akan menyusul semula.






http://www.muslimthai.com/

Berkalung2 DOA buat mereka yang SYAHID

********************************

Persaudaraan Islam adalah umpama 'simen' yang mengikat bata-bata Islam di sebuah binaan kukuh yang tidak boleh diruntuh atau digoyang. Ini bersesuaian dengan sebuah hadith yang disepakati antara al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud:"Sesungguhnya seorang yang beriman bagi seorang beriman yang lain adalah umpama sebuah binaan yang menguatkan antara satu sama lain."

Persaudaraan Islam bukanlah sesuatu yang terletak di pinggiran Islam. Sebaliknya ia adalah salah satu prinsip asas di dalam Islam yang dikaitkan dengan persaksian kepada ALLAH S.W.T dengan ketauhidan dan Muhammad s.a.w dengan risalah kerana ia adalah kesan dan maksud dari keimanan itu sendiri:"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara." (al-Hujurat: 10)

menyediakan barisan "HEROES" : persiapkan dirimu dari segala sudut ayuh maju dan terus maju dalam barisan yang teratur, bertindak dengan penuh keupayaan, thabat dan bersabarlah dalam Acuan dan ujian, Syukur dengan segala yang ada, bersandar satu sama lain.

Allahu ghoyatuna
Ar Rosulu qudwatuna
Al Qur'anu dusturuna
Al Jihadu sabiluna
AlMautu fi sabilillah
Asma amanina.

Allah adalah tujuan kami
Rasulullah teladan kami
Alqur'an pedoman hidup kami
Jihad adalah jalan juang kami
Mati di jalan ﷲﺍ adalah
Cita-cita kami tertinggi

pautan cerpen disini.