BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 17, 2010

ya sidiqi


"Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa."
(67: 43 سورة الزخرف )

if you are alone, i will be your shadow.
if you want to cry, i will be your shoulder.
if you need a hug, I will put arms around you.
if you need to be happy, i will be your smile.
but anytime you need a friend , i will just be me.
-unknown

"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya."
(103 : 3 سورة آل عمران )

Ibn Abbas is also reported to have said, "Whoever loves for the sake of Allah, and hates for the sake of Allah, and whoever seals a friendship for His sake, or declares an enmity for His sake, will receive, because of this, the protection of Allah. No one may taste true faith except by this, even if his prayers and fasts are many. People have come to build their relationships around the concerns of the world, but it will not benefit them in any way."

Tuesday, December 14, 2010

- Expo Ma'al Hijrah 1432 -






Sunday, October 17, 2010

free



What goes through your mind?
As you sit there looking at me
Well I can tell from your looks
That you think I’m so oppressed
But I don’t need for you to liberate me

My head is not bare
And you can’t see my covered hair
So you sit there and you stare
And you judge me with your glare
You’re sure I’m in despair
But are you not aware
Under this scarf that I wear
I have feelings, and I do care

CHORUS:
So don’t you see?
That I’m truly free
This piece of scarf on me
I wear so proudly
To preserve my dignity...

My modesty
My integrity
So don’t judge me
Open your eyes and see...
“Why can’t you just accept me?” she says
“Why can’t I just be me?” she says
Time and time again
You speak of democracy
Yet you rob me of my liberty
All I want is equality
Why can’t you just let me be free?

For you I sing this song
My sister, may you always be strong
From you I’ve learnt so much
How you suffer so much
Yet you forgive those who laugh at you
You walk with no fear
Through the insults you hear
Your wish so sincere
That they’d understand you
But before you walk away
This time you turn and say:

But don’t you see?
That I’m truly free
This piece of scarf on me
I wear so proudly
To preserve my dignity
My modesty
My integrity
So let me be
She says with a smile
I’m the one who’s free

yrics: Sami Yusuf & Bara Kherigi
composition: Sami Yusuf
© 2005 Awakening

Saturday, October 9, 2010

jangan berlengah


sebuah sketsa kehidupan.

aku : hg sat g nk g sne kul bpe?

dia : kul 7:45 dh ader kat sane, dlm 7.40 kite gerak la.

aku : aku gerak awal sikit kot nk g isi minyak n kuar duet sat.

dia : hg tak ngaji ke ri nih.

aku : tu la, rase mcm tak sempat dh, habis program sat g kot, insyaAllah sebelum tido aku ngaji la.

dia : ala sempat lg, g jela ngaji dlu.

aku : kang sat g aku lewat, bising org lain dan menyusahkan depa lak. k aku gerak dlu

tak di sangka sela masa yang bergitu singkat"direct" Allah memberi 'aku' sebuah pengingatan, sedang motor kapcai berlalu laju memotong masa, tak semena2 teksi yang berada 5 meter kt depan belok ke kanan tanpa memberi isyarat apatah lagi melihat ke belakang. secara refleknya kaki dan tangan memicit brek motor. beberapa inci sahaja motor dan badan teksi ingin berlangar, dan lebih menakutkan hanya berbezakan beberapa saat sahaja mungkin badan ni sudah menjadi mangsa lenyekan tayar teksi tersebut. namun 'aku' bersyukur kerna masih d beri kesempatan utk aku terus hidup, teringat peristiwa di bilik "arini aku tak mengaji lg" klu aku mati td, ntah apa amal harianaku yg terdekat sebelum menemui ajal.





.:. jangan berlengah dengan bramal, usah memberi alasan dalam mengerjakan amal, dan jgn sesekali menghalang 'org' untuk beramal. selamat beramal ^_^. tiada kene mengena antara hidup dan mati.

Tuesday, October 5, 2010

sebuah renungan


hari raya aidilfitri telah pun berlalu pergi, moga ramadhan dilalui penuh erti ziarah menziarahi menjadi kewajipan di kala cuti, rumah mak long menjadi destinasi pertama penziarahan kami. sehingga sekarang masih tergiyang2 antara dialog makcik yang kini sedang bertarung dengan pelbagai penyakit.

maklong : yin sekarang tingkatan berapa?

yin : tingkatan 3.

maklong : tahun nie PMR la kan, bile start exm nyer?

yin : 2minggu lg.

mak : tu la, exam nyer dh dekat tp org nyer payah sngt nk dekat dengan buku. asyik tidur je.

maklong : alamdulillah boleh tidur, syukurlah. nie kak yg ader banyak penyakit smpi nk tidur pn payah.
"Dan diberinya kamu rezeki yang baik-baik agar kamu
bersyukur (QS Al-Anfal [8]: 26)"


.:. jgn di salah guna nikmat yang diberi percuma, gunakan sebaiknya ke arah kebaikan sebagai sebuah tanda syukur,jgn bila sudah kehilangan baru mengerti apa erti sebenar bersyukur. Allahuakhbar.

Friday, July 16, 2010

sela masa dan waktu



Untuk sela masa dan waktu

Bina iman dalam dirimu

Segunung anugerah dari yang Esa

Berdiri tegaklah dengan bijaksana


WaniTA takhTA dan harTA

Indah dimata

Namun sering manusia tersasar dari kiblatNya

Bukan salah tiga Ta yang dikata

Namun diri yang sering jauh dan alpa padaNya


Perjalanan kita hanya sekali

Tiada dua tiga mahupun beribu

Nikmati selami dan rasai

Jangan ada nikmat yang kau dustai



"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya menta'ati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran." (al asr 103 : 1-3)

Friday, July 9, 2010

.: seumpama tiga : iii :.


Bertemu kembali, kali ini sabungan siri terakhir melengkapkan sedikit kautan sepanjang perjalanan ke utara pada semesta pendek yang lepas...

Ketiganya umpama mutiara, mutiara yang sungguh indah dan sangat tinggi nilaiya, malah boleh mencecah jutaan harganya. Tetapi proses untuk menghasilkan sebutir mutiara yang asli bukanlah sesuatu yang mudah malah untuk mendapatinya juga bukanlah semudah yang disangka.

Begitulah hidup kita, untuk mendapatkan dan menjadi sesuatu yang indah dan berharga kita perlu melalui proses yang pangjang dan mencabar, ulat juga melalui pelbagai proses untuk menjadi rama-rama yang indah, malah sewaktu proses kepompong tiada siapa yang dapat membantunya, hanya dirinya sendiri perlu berusaha untuk keluar, jika ia keluar dengan bantuan dari luar maka proses menjadi rama-rama akan tercantas. Kadang-kadang kita perlu bergerak dan berusaha sendiri, bukan semuanya boleh dilakukan bersama. Tidak kiralah walau ada kawan serapat mana, teman sehidup semati sekalipun, walau segunung motivasi dan kekuatan dikongsikan, namun percayalah, ada tikanya kita kena atasi tembok halangan kita dengan sendirinya.

Ketahulah bahawa untuk menjadi seumpama mutiara, permata mahupun rama-rama, kita memerlukan kesabaran, ketabahan dan tidak ketingalan ialah sifat sentiasa bersyukur. Bukanlah ingin mengatakan bahawa ini adalah ramuan yang lengkap, tetapi ketahuilah bahawa itulah antara mutiara yang ditinggalkan untuk kita, sejarah berharga sebagai contoh ikutan utuk kita.

Sabar, tabah dan syukur, bukanlah boleh diadakan dengan begitu sahaja, dengan hanya pejam celik semua sifat itu telah lengkap dipakai kepada badan tetapi ia memerlukan sesuatu yang dipanggil proses, ya praktikkanlah dalam proses hidup kita~


Maha Suci Allah yang menjadikan di langit gugusan-gugusan bintang dan Dia menjadikan juga padanya matahari dan bulan yang bercahaya. Dan Dialah yang menjadikan malam dan siang silih berganti untuk sesiapa yang mahu beringat (memikirkan kebesaranNya) atau mahu bersyukur (akan nikmat-nikmatNya itu). Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik.(al furqan 25 :61-63)

.:. ya Allah tabahkanlah hambamu ini ^_^

Friday, July 2, 2010

.: seumpama tiga : ii :.


Alhamdulillah, kerana masih di beri pelbagai kesempatan dariapadaNya,seumpama yang kedua yang dapat dikongsi bersama ialah umpama buah kelapa, bukan sebijik seperti buah kelapa, tetapi lebih kepada pepatah lama yang mengatakan “"campak kelaut menjadi pulau, campak kedarat menjadi pokok" (kalau pepatah ni salah tolong betulkan).

Itulah seharusnya seorang hamba Allah memainkan wataknya dimuka bumi ini. Walau dimana kia berada seharusnya kita melakukan yang terbaik untuk terbaik, walau dimana sekalipun dicampakkan, kita perlu sentiasa tumbuh, bergerak dan bercambah sentiasa memberi manfaat bukan merosakan.

soleh wa musleh, berusahalah untuk merealisasikanya dengan bijaksana, mungkin ada segelintir mengatakannya terlalu payah dan sukar lantas mengeluarkan berbagai alasan, tetapi teringat akan mesej ringkas dari seorang sahabat "“sesungguhnya hidup ini hanyalah sebah transaksi perdagangan dengan Allah, barang siapa yang berjaya membayar harga yang ditawarkan maka tiadalah ia akan rugi selamanya, tanyalah diri akan harga yang kau bayar."


"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan (begitu saja), sedang Allah belum mengetahui (dalam kenyataan) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil menjadi teman yang setia selain Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan"(at taubah 9 : 16)


Itulah islam, jika dipelajari, difahami dan diamalkan maka bergaegar dunia ini. Dalam 10 muwasafat juga terdapat ‘manfaat kepada yang lain’


"Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan ataupun merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan dirimu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui."(at taubah 9 : 41)


.:.moga aku terus bertambah KUAT! ya Allah kuatkanlah aku untuk mengharunginya..!!

Friday, June 25, 2010

.: seumpama tiga : i :.

Rasanya sudah terlalu lama aku tidak menulis, mungkin kerana kecemburuan masa dan malas yang terbina. Disini sedikit perkongsian sepanjang pegembaraan ke utara pada 27-30 Mei 2010 lepas bersama sahabat seiringan, walau pelbagai ragam dilalui untuk melangkah memulakan perjalanan namun akhirnya dengan takdir penentuNya maka sekumpulan insan kecil terpilih untuk menyertainya.

Seumpama tiga, itu lah sedikit bekalan yang dikaut dari berpuluh-puluh atau berjuta-juta yang ada, bekalan perjalanan untuk penempuh perjalanan, penghujungnya tiada siapa pun yang pasti, maka segedabak usaha diperlu disamping hikmah kebijaksanaan.

Pertama umpama ikan, apa istimewanya ikan? selama ini mungkin ada diantara kita hanya tahu menangkap,masak dan makan. Lebih ringkas dari itu hanya tinggal makan sahaja selesai. Ikan air masin yang hendak di masak masih memerlukan garam sebagai penambah rasa. Bahkan ikan air masin yang ingin di awet menjadi ikan masin juga memerlukan garam yang terlalu banyak untuk dimasinkan. Itu lah ikan, walau berapa lama sekalipun hidup di air masin, namun sedikit pun tidak mengubahnya menjadi masin.

Seharusnya begitulah kita, walau dimana kita berdiri, duduk mahupun baring, jangan sekali mengadaikan prinsip kita, walau hanya pada perkara yang remeh atau nampak remeh, apatah lagi pada perkara yang besar. Tetapi harus kita ingat bahawa prinsip kita haruslah betul dan benar. Benar pada pandanagan siapa? Diri sendiri, masyarakat atau ketua yang berada di atas kita? tanyalah pada diri sendiri kepada siapakah kita akan dikembalikan.

Sebagai seorang muslim kita telah ada sandaran yang ditetapkan serta garis panduan yang digariskan. Sandaran pada tuan empunya dunia, pada batas-batas, prinsip-prinsip, garis-garis dan nilai-nilai yang disampaikan oleh rasulNya.

bersambung....


"(Iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka." (ali imran 3 : 191)


Tuesday, June 15, 2010

~ Never Ending Tarbiyah ~



Sudah lelah kah kau kawan atas perjuangan dakwah ini??
Hhmm mungkin jadwal syuro yang padat itu membuatmu lemah??
Atau tak pernah punya waktu istirahat di akhir pekan yang kau gusarkan??
Atau pusingnya fikiranmu mempersiapkan acara2 bertemakan dakwah yang membuatmu ingin terpejam?? Atau panasnya aspal jalanan saat kau aksi yang ingin membuatmu “rehat sejenak”???
atau sulitnya mencari orang yang ingin kau ajak ke jalan ini yang kau risaukan??
Atau karena seringnya juniormu meminta infak2mu yang membuatmu ingin menjauh??

Dakwah kita hari ini hanya sebatas ‘itu’ saja kawan.hehe
bukan ingin melemahkan tapi izinkan saya showing kali ini….
Taukahkau Umar bin Abdul Azis?? Tubuhnya hancur dalam rangka 2 tahun masa memimpinnya. ..2 tahun kawan, Cuma 2 tahun memimpin tubuhnya yang perkasa bisa rontok..kemudian sakit lalu syahid...
sulit membayangkan sekeras apa sang khalifah bekerja…tapi salah satu pencapainya adalah..
saat itu umat kebingungan siapa yang harus di beri zakat…
tak ada lagi orang miskin yang layak di beri infak…



Apakah kau lelah berdakwah kawan...
saat baru kau rasa ternyata selain indah dakwah itu banyak konsekuensinya. ..
Memang seperti itu dakwah. Dakwah adalah cinta. Dan cinta akan meminta semuanya dari dirimu.
Sampai pikiranmu. Sampai perhatianmu.
Berjalan, duduk, dan tidurmu.

Tapi syekh Mustafa masyhur mengatakan “jalan dakwah ini adalah jalan yang panjang tapi adalah jalan yang paling aman untuk mencapai RidhoNya” ya kawan, jalan ini yang akan menuntun kita kepada RidhoNya…saat Allah ridho..maka apalagi yang kita risaukan??
Saat Allah ridho…semunya akan jauh lebih indah…karena Syurga akan mudah kita rasa..

Rasulallah begitu berat dakwahnya..harus bertentangan dengan banyak keluarga yang menentangnya. .mushab bin umair harus rela meninggalkan ibunya..
Salman harus rela meninggalkanseluruh yang dia kumpulkan di mekkah untuk hijrah…
Asma binti Abu Bakar rela menaiki tebing yang terjal dalam kondisi hamil untuk mengantarkan makanan kepada ayahnya dan Rasulallah,
hanzholah segera menyambut seruan jihad saat bermalam pertama dengan istrinya,
Kaab bin malik menolak dengan tegas suaka raja ghassan saat ia dikucilkan…

Billal, Ammar, keluarga yasir..mereka kenyang dengan siksaan dari para kafir,
Abu Dzar habis di pukuli karena meneriakkan kalimat tauhid di pasar,
Ali mampu berlari 400 KM guna berhijrah di gurun hanya sendirian,
Usman rela menginfakkan 1000 unta penuh makanan untuk perang tabuk,
Abu Bakar hanya meninggalkan Allah dan Rasul Nya untuk keluarganya…
Umar nekat berhijrah secara terang terangan,
Huzaifah berani mengambil tantangan untuk menjadi intel di kandang musuh,



Thalhah siap menjadi pagar hidup Rasul di uhud, hingga 70 tombak mengenai tubuhnya,
Zubair bin Awwan adalah hawarii nya rasul,
Khansa merelakan anak2nya yang masih kecil untuk berjihad,
Nusaibah yang walopun dia wanita tapi tak takut turun ke medan peran,
Khadijah sang cintanya rasul siap memberikan seluruh harta dan jiwanya untuk islam, siap menenangkan sang suami dikala susah..benar2 istri shalihah ^_^

Atau mari kita bicara tentang Musa…mulutnya gagap tapi dakwahnya tak pernah pudar…ummatnya seburuk buruknya ummat, tapi proses menyeru tak pernah berhenti…
atau Nuh, 900 tahun menyeru hanya mendapat pengikut beberapa orang saja..bahkan anaknya tak mengimaninya…
Ibrahim yang dibakar namrud,
Syu’aib yang menderita sakit berkepanjangan tapi tetap menyeru…
Ismail yang rela di sembelih ayahnya karena ini perintah Allah…

Atau izinkan saya bicara tentang Hasal Al Banna yang di bunuh oleh Negara nya sendiri karena dakwahnya..tak boleh ada yang mendekati jazadnya atau penjara tempatnya…hanya di kuburkan oleh ayahnya dan saudara2nya,
atau Sayyid Qutbh yang berakhir di tiang gantungan..
atau Ahmad Yassin yang dengan lumpuhnya tapi dapat membangkitkan semangat jihad para pemuda palestina,
atau fathi farhat di usia mudanya menjadi pejuang tangguh hamas..

Sekarang beranikah kita masih menyombongkan diri dengan dakwah yang kita lakukan…
mengatakan lelah padahal belum banyak melakukan apa apa…
bahkan terkadang…kita datang kepada dakwah dengan keterpaksaan, berat hati kita, terkadang menolak amanah, atau memilih amanah yang mudah2…

Kawan…dakwah kita hari ini hanya sebatas “itu2” saja.hehe
bukan untuk melemahkan…tapi menguatkan karena ternyata yang kita lakukan belum apa apa….



Hamasah never Die….Don’t Give Up kawan!!!!

catatan ustadz Rix Nurhidayat

Wednesday, April 28, 2010

.: M E n c A r I s p i R I t :.


Eksplorasi

Telusuri maknawi menjejak hakiki
Amanah suci khalifah di bumi
Jelajahi duniawi menuju ukhrawi
Amalan murni mengadap Ilahi

Eksplorasi diri membaca zahiri
Menyingkap realiti yang tersembunyi
Eksplorasi hati mengungkai nubari
Cerminan peribadi bias tulus budi

bertemu berpadu dalam di dalam restu
Berkias bermadah dalam santun ilmu
Berpautkan iman tenteram aman
Bersandarkan rahmat sentosa selamat

Bukan mudah melukis pelangi di langit yang tertinggi
Tanpa hadir gerimis dan sinar mentari
Yang mengiringi

Bukan mudah memiliki mutiara kasih
Tanpa diselami lubuk hati nurani
Ke dasar rasa yang paling dalam

Album : Koleksi 16 Lagu Nasyid Terbaik Far East
Munsyid : Far East feat. Inteam



Hak muslim atas muslim yang lainnya ada enam. Para sahabat bertanya: “Apa sahaja, wahai Rasulullah?. Berkata Rasulullah s.a.w: “Ucapkan salam jika berjumpa denganya. Jika ia mengundang kamu, maka penuhilah undangannya. Jika dia meminta nasihat, maka berilah nasihat. Jika dia bersin dan memuji Allah (mengucapkan Alhamdulillah), maka ucapkanlah tasymit (Yarhamukumullah). Jika ia sakit, maka jenguklah dia. Jika dia meninggal dunia, maka iringilah jenazahnya” (Muslim)

"dalam kita melengkah pasti di uji dengan ujian yang terasa berat hingga kita terduduk dan menangis. peritnya terasa tapi ketahuilah dan renungilah kembali kedalam diri kerana mungkin air mata tika itu hadir kerana Dia mahu kita melihat kembali sejadah Iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah-langkah yang tersasar dari keihlasan. moga kita tabah dan ditetapkan Iman"

"sabar mengadapi MUSIBAH itu adalah sebesar-besar SABAR, dimana sabar itu memerlukan KESABARAN pula. adapun BALA dan MUSIBAH, ia akan menunjukkan adanya perhatian dan kasih sayang ALLAH. oleh itu syukurilah ia kerana SYUKUR yang sedemikian adalah setinggi-tinggi erti SYUKUR"

.:.tqvm kpd penghntr msg yg setia^_^


T A A R U F W E E K I I U M
hampir 2 minggu bersama mereka.
"colourful&beautiful memories"

keluarga angkat =]

=P huhuh

Tuesday, April 6, 2010

\ ( ^ _ ^ ) /


> chef bujangan beraksi <
03.04.10
pasar selayang & dapur 3.1

terkezut makcik tuh tngok owg mude pagi2 dh kat pasar =D

nih bahan2 mentah yg bersih & suci insyaAllah =)

sayur khailan ikan masin special (^^)

cendawan telur istemewa =)

ayam rempah lemon sempoi ^0^

ikan merah tiga rasa bunjang *_*

siap sedia untuk di serang...!! \(^_^)/
.:. kembali beraksi selepas sekian lama depa2 dok memasak krn sebok study =P


m e n c a b a r d i r i

kepuasan & kepenatan


> kembali beraksi <
05.04.10
wangsawalk

p e l u r u .

ammar : kelajuan peluru membunuh...

ence zaid yg paling style...

hanis : peluru pusing yg memeningkan...


adi yg bersahaja...


pusingan pertama...

pusingan kedua...

>>next MUDAH & TA'ARUF WEEK IIUM

"Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah". (HR Imam Ahmad)

"Dab berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali(agama) Allah,dan jangalah kamu bercerai-berai,dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu(masa jahiliyah) bermusuhan,lalu Allah mempersatukan hatimu,sehingga dengan kurnia-Nya kamu menjadi bersaudara,sedangkan (ketika itu) kamu berada di jurang neraka,lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana.Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk."(surah A`li-Imran,3:103)

Thursday, April 1, 2010

A L H A M D U L I L L A H =)

31 march 2010 : lps exam econ terus dpt msg dpt adik...hehheeh...Alhamdulillah serunuk dan gumbira rase hati, Alahamdulillah =)


nih si kecik tak der name lg=P


nih pulak kaki sekodeng gah sekodeng. ish ish ish...=P


Tadaa...=D


doakan saya jd anak solehah yerh =)


tngh merenung n merancang masa dpn.... =)


apemacam, ader gaya....???

A L H A M D U L I L L A H \(^_^)/

Saturday, March 20, 2010

jom =)




spe kelapangan sila2 lah pergi bersama keluarga tersayang... :)

Thursday, March 18, 2010

.: Project CAD :.

Alhamdulillah selesai, warna2 ceria, huhuhuhu =)














Sunday, March 14, 2010

.: EMI 2007 :.


salam buka bicara, kisah benar yang di tintakan =)



Kata ummi kepada anak-anak muridnya "siapa pernah cinta". Maka pelbagai lagak dan reaksi spontan keluar ada tersipu-sipu tak tentu hala ada yang memandang bawah merenung lantai simen dan ada juga renung ke atas bumbung mungkin ada cintanya di sana, siapa tahu.

Ummi mengulangi soalannya sekali lagi, "siapa pernah jatuh cinta angkat tangan." Maka riuh rendahlah jawabnya dewan yang memuatkan 80 remaja Islam tersebut, mereka menjadi serius, tertanya-tanya kepada diri, "pernahkah aku jatuh cinta?", "kalau pernah sekali dengan siapa yerh?" , dan macam-macam persoalan timbul dalam diri.

Ummi laju membaca setiap reaksi remaja yg di hadapannya. Maka ummi bersuara "ok, tak pe lah, semua tutup mata, sebab semua malu nk mengaku kan." semua menuruti sahaja segala arahan yg di keluarkan oleh ummi, tambah Ummi "ok, semua dh tutup mata, siapa pernah jatuh cinta sila angkat tangan. Ok, turun tangan. siapa pula yg tidak pernah jatuh cinta langsung angkat tangan. Ok turun. semua boleh buka mata".

"Anak-anak Ummi, Ummi juga pernah jatuh cinta" kata ummi dengan tenang sambil tersenyum. "bahkan anak-anak, Ummi juga sedang bercinta" tambah ummi membuatkan remaja di hadapannya berfikir, ummi yg pertengahan usia pn tengah bercinta???

Maka ummi mengungkai kusut yang timbul, "Anak-anak, Ummi pernah jatuh cinta pada Allah dan sedang bercinta dengan Allah, lantas Ummi datang kesini bersama anak-anak sekalian. Anak-anak, cinta itu luas maksudnya bukan hanya pada pasangan teman hidup semata, tetapi Cinta kpd Allah. Cinta kpd Rasul Allah, cinta kpd Ibubapa, dan sebagainya. Baiklah anak-anak mari dengar Ummi bercerita, cerita tentang kasih dan cintanya Allah pada kita, dan tentang kemana kasih dan cinta kita sepatut dan selayaknya diletakkan....................................(Ummi melanjutkan bicaranya sehingga habis sesi yg di tetapkan)



Antara Dua Kasih
Album : Satu Tekad
Munsyid : Unic

Deru ombak pecah berderai
Mengulang pantai datang dan pergi
Begitu kasih insan diibaratkan
Bagai ombak merubah pantai

Tika kasih melestarikan sayang
Semuanya indah dipandang mata
Pabila rasa benci terbit di hati
Rasa kasih dan sayang pun menyisih

Tanda kasih yang abadi
Dalam senang jua dalam kesempitan
Kasih Ilahi tiada bersempadan
Tak memilih siapa tidak berakhir
Kekal selamanya

Di antara dua kasih
Di maqamnya yang berbeza
Mudah dijumpa namun sukar untuk diperlihara
Lahir dari ketulusan jiwa bersuluhkan iman
Namun nafsu menodainya

Terkadang kasih kita sesama insan
Bisa mengundang keredhan Tuhan
jika insan menghargainya
Dan memuliakannya

Kasih sayang Allah kekal selamanya
Kasih manusia hanya sementara

Deru ombak pecah berderai
Mengulang pantai datang dan pergi
Begitu kasih insan diibaratkan
Bagai ombak merubah pantai



“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, sehingga Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta”. (Al-Ankabut: 2-3).

“Surga itu dipenuhi dengan sesuatu yang dibenci, sedangkan neraka itu diliputi dengan sesuatu yang menyenangkan”. (H. R. Muslim dan Tirmidzi)