BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 27, 2009

-tRaGiS-

Pada suatu hari yang nyaman, dengan tiupan angin yang sepoi-sepoi bahasa, sebuah keluarga besar telah pergi piknik di tepi pantai. Keluarga ini merupakan keluarga yang kaya raya. Ada tauke balak, ada tauke minyak, ada tauke minyak sawit, ada tauke getah, ada tauke emas dan macam-macam lagi. Namun, tidak mungkin dalam satu bakul buah itu, semuanya elok, pasti ada juga yang kurang elok mahu pun busuk.

Sebenarnya kehidupan adik-beradik ini mula goyah selepas bapa mereka dibunuh secara kejam di Turki. Kehidupan mereka mula bertelagah sesama sendiri. Bagi abang-abang yang kaya, mereka melupakan adik-adik mereka yang miskin. Bagi adik-adik yang baru belajar hidup berdikari, mereka berusaha membantu adik-adik mereka yang miskin itu semampunya sambil menempelak abang-abang mereka yang lupa diri.

Tiba-tiba, semasa sedang berpiknik, seorang adik perempuan mereka telah diculik dan telah dicabul dengan kejam. Perlakuan ini berlaku di depan khemah abang-abang yang kaya ini. Percabulan si adik itu dilakukan oleh sekempulan pendatang haram yang suka membuat kacau kehidupan orang lain. Adik-adik lain yang lemah ini hanya mempu memandang dengan kesayuan dan senyap. Tetapi abang-abang ayng kaya dan berkuasa hanya melihat dengan keseronokan bahawa adik perempuam mereka dicabul kehormatannya di depan mata sendiri.

Tidak lama selepas itu pula, salah seorang adik lelaki mereka telah lemas dihanyut ombak. Salah seorang mereka cuba menyelamatkan si adik yang lemas itu tetapi dihalang oleh abang atas alasan, "marilah berbincang dahulu, jangan terburu-buru, bahaya."



Akhirnya, di saat adik perempuan mereka diratah penuh rakus dan nafsu oleh sekumpulan pendatang haram itu, dan adik lelaki pula hampir kelemasan di tengah lautan. Maka si abang-abang telah mengambil tindakan dengan berbincang sambil menjamah makanan-makanan yang mewah beserta minuman-minuman yang lazat di khemah mereka. Tajuk persidangan kita hari ini adalah, "cara-cara menyelamatkan adik perempuan yang dirogol dan adik lelaki yang kelemasan." itu kata si abang sulung selaku pengerusi majlis.

Adik-adik yang lebih muda dan berdarah muda dengan bersemangat ingin bergaduh dengan pendatang haram tersebut, dan ingin sahaja terus menyelamatkan adik lelaki mereka yang semakin kelemasan itu. Tetapi dengan tenang si abang-abang berkata, "Inilah orang muda, suka sangat ikut perasaan. Cuba sikit hormat orang tua. Kita ambil jalan yang lebih berdiplomasi."

Akhirnya, si abang berjumpa dengan ketua pendatang haram tersebut. Seraya berkata "Ini resolusi kami. Jangan rogol adik kami lagi. Kalau nak sangat tubuh adik kami pun, cuba hentikan rogol tu dulu. Kita buat gencatan nafsu." Lagak si abang kononnya ingin memberi tekanan walaupun sebenar mempunyai kekuatan dan kuasa untuk menolong.

Tentang si adik lelaki yang kelemasan, seorang dari adik-adik berdarah muda cuba mendapatkan bot penyelamat, tetapi dihalang oleh abang yang lain.

"Hoi monyet..senyap..pengkhianat!" Getus hati si adik yang tidak berpuas hati kerana bot penyelamat yang ada telah dibocorkan oleh abang-abang mereka.

Akhirnya adik-adik berdarah muda telah diketepikan. Bagi si abang, adik-adik berdarah muda ini merosakkan keadaan dan suasana sahaja. Adik-adik muda ada yang dikenakan akta Ikut Suka Aku, dikhatankan buat kali kedua, dirosakkan khemahnya dan pelbagai lagi. Manakala, adik-adik perempuan muda pula ditakut-takutkan akan kehilangan kehormatannya.

Keadaan semakin genting. Adik-beradik tadi mengadakan mesyuarat lagi, tapi kini kononnya lebih derastik dan tergempar pula. Kali ni mereka agak sepakat pula.


"kami mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pandatang haram mencabul adik perempuan kami."

"Selamatkan adik kami yang kelemasan."

Tetapi mereka hanya memasang banner(sepanduk) di sepanjang pantai tersebut. Dengan harapan, ada orang akan membantu mereka. Walhal mereka tidak tahu atau buat-buat tidak tahu atau terlupa, bahawa yang sebenarnya sekeliling sudah tahu dan memerhati apa yang terjadi, cuma tidak dapat membantu kerana bagi mereka, si abang sendiri tidak menolong bagai mana mereka ingin menolong, tambahan pula adik sendiri yang mahu menolong pun dihalang apatah lagi dari pihak luar.

Adik perempuan mereka semakin rakus dan teruk dicabul, pakaiannya sudah robek entah kemana, tiada apa yang melitupi tubuhnya kini, hanya tangisannya dan jeritan kesakitan meminta tolong semakin kuat kedengaran.

Adik-beradik tadi hanya terus menonton darama cabul mencabul itu dari dekat selepas bermesyuarat yang kononnya tergempar itu.

Adik lelaki mereka pula sekiranya tadi hanya kelihatan tangan terhuyung hayang di terngah lautan meminta tolong, kini seolah-olah sudah hampir mati. Hanya menunggu melaikat maut datang mengambil nyawa.

Lalu si Abang mengambil tindakan, kini dikatakan lebih tegas kononnya, "Selamatkan adik kami yang kelemasan," banner yang tadinya diangkat lebih tinggi dengan harapan ada orang lain membantu.

Bila melihat banner itu tidak berkesan. mereka bermesyuarat lagi. Dan mereka mengeluarkan banner yang baru. Yang lebih cantik, besar dan mahal. Sedang pula adik perempuan terus dinodai. Adik lelaki sudah semakin hanyut dilautan. Adik-beradik lain terus bermesyuarat, mesyuarat da mesyuarat, untuk menghasilkan banner dangan wording yang lebih menarik....

* * * * * * * * * * * * * * * *

Itulah kisah "keluarga besar" di sat tempat yang dirahsiakan namanya.
catatan :-
+ Adik perempuan itu bernama Palestine.
+ Adik lelaki itu bernama Iraq(dan umat Islam lain yang ditindas, spt di tak bai, khasmir dll)
+ Abang-abang itu negara2 Arab yang kaya raya dan berkuasa.
+ Adik-adik yang senyap itu negara umat Islam yang membangun/mundur.
+ Adik-adik yang berdarah muda itu gerakan-gerakan Islam (spt Ikhwanul Muslimin)
+ mesyuarat itu pula adalah mesyuarat OIC
+ bapa yang mati itu adalah Khalifah.


"lalu, siapakah kita dan dimanakah kita??? watak apakah yang sedang kita lakonkan sekarang???"

-paling tidak pastikan do'a kita tidak putus-putus untuk saudara kita :)
.:.dipetik&diolah dari majalah "ALWAN" 2003 keluaran warga azhariy.

5 comments:

Beejan said...

igtkan cite ape td..

munadhia said...

cite yang menarik. penuh makna tersirat. memang kt di sini hanya mampu mengangkat banner sdgkn di sna rakyat rata2 mnderita, itupun kt namakn diri kt pejuang Islm... rasa sgt x layak.huhu~

ira said...

cter yg betol2 menarik...
tp aku cm dah agk dah isu niyh..
emm tah laaa...
kte mmpu berdoa dan trus berdoa..

WF:ciktim said...

cantek!
ciktim bace alwan nih. :)
so, tindakan?
adakah anda boikot?
tulis ni dlm blog pun kira usaha jugak!
tahniah ",

keretasorong said...

>>>tidak usah pn kita mengelar diri kita pejuang2 sekian atau kita sekian2 atau jawatn sekian2 atau sekian2...
krn yg penting mardiah(keredaan)dr Allah, atas keikhlasan kita dan tindakan2 kita...

>>>sebenar bnyak yg kita boleh lakukan selain berdoa, cume kt ctu tulis 'jgn berhenti berdoa'penting...
nk tau tindakan apa lg yg boleh kita buat??? tanya diri sendiri...

:)