BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, July 1, 2009

.: SembANg- sEMBanG dAIE : jaga amarahmu :.

Abang : Assalammualaikum...^_^

Adik : Waalaikumsalam, eh abang bawa balik tembikai. Terima Qaseh.

Abang : Sama-sama, adik tolong potong dan sediakan untuk ummi dan kita makan time tengah hari sat lagi...

Adik : Ayay captain!!! bisa di urus.....


***********************************************************


Adik : Abang...!!!! kenapa tembikai nie tak manis, banyak biji dan sememangnya tak sedap...

Abang : saje jerh abg beli yg mcm tuh.....

Adik : start melawak la tuh....

Abang : abang sebenar nk tanye, tadi adik bising-bising adik marah sape..?? marah abg yerh???

Adik : tak der lah....

Abang : abis tuh, abg sebenar sudah berusaha mencari yang manis dan terbaik, tapi mana la pulak abg tahu tak sedap, ehehe. ker adik marahkan penjual, tapi penjual tu pn tak tahu buah tu tak manis. jadi, adik marahkan pekebun yg tanam tu kan, tapi adik, mana ader pekebun nk tanam buah yg tak sedap die pn tak expect buah tu masam. klu nk marahkan tembikai lagi lah tak logik. Adakah adik marahkan kepada Maha Pencipta (Allah), sebab Allah je tahu buah tu manis atau sebaliknya.


*************************************************

Ketahuilah! Sesungguhnya Allah jualah yang menguasai segala yang ada di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia mengetahui keadaan yang kamu berada padanya (wahai umat manusia) dan pada hari umat manusia itu kembali kepadaNya, maka Dia akan menerangkan kepada mereka segala yang mereka kerjakan, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap tiap sesuatu.
( 64 : سورة النور )


*************************************************


Adik : Astagfirullahhalazim, betul cakap abang tuh...

Abang : sebab tu la kita kena berhati-hati bila bercakap, n apabila marah nak tak nak kena kawal gak, takut hilang rasional berfikir, takut kita tak sedar yg indirectly yg kita marah pada Allah(Astagfirullah) . Kadang-kadang kita terlupa yg segala sesuatu terjadi dengan kehendak Allah. contohnya, walaupun kita tahu elektrik terhasil dari gerakan elektron, tapi kita kene sedar yang Allah izinkan benda nih terjadi......bla...bla....

Adik : ok, dh jom makan tembikai ni sikit, sbb mesti dh dahaga kan...:P

Abang : ^_^


Dari Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa baginda RasulullSAW bersabda; Seseorang yang kuat itu bukanlah orang yang dapat membalas pukulan lawannya, tetapi seseorang yang kuat itu ialah yang dapat mengawal diri dan perasaannya dengan baik ketika marah [Hadis riwayat Bukhari]




.:.tengah belajar untuk senyum time marah ^_^
bukan hypokrasi, ttp SABAR.

13 comments:

nadia rusli said...

hmm...bleh kaitkan dgn isi buah cempedak yg skit td..wlupon sket,tp bawa berkat..bleh share n sedekah kat org...hehe...betul x?

sesungguhnya segala sesuatu itu,semuanya dtg dr Allah dan dgn izinNya....

sha89 said...

hmm..betul2...

bila baca entri ni...aku sedar.. aku pun slalu mrh x tentu psl...

kdg2 xtau sape yg aku mrhkn...

*muhasabah diri lg~*

keretasorong said...

azam > Xnak marah ^_^

klu marah nk wt aper yerh...?????

auz88 said...

ade cdngn..,sti nye la man..bile ko marah je bgtau aku.pastu ko blnje aku makan..haha..amacam?msti pasni ko xmarah da..best2

♥chentaMAYA™ said...

renungan bersama!

keretasorong said...

cadanagn auz88 mmg BEST...

hehehehehe

=P

marwan_amz said...

Aku dah tahu dah sape tu abang dan sape tu adik....:-)

keretasorong said...

siapa yerh marwan...???


^_^

keretasorong said...

ops...

+ 1lagi misi > Xmo bt owg marah

.:.so spe berade disebelah aku tolong2 lh nasihat ekkkk.

ampun semue ^_^

babymiLosh said...

sumtime bicara yg dikeluarkan dr mulut ini adalah diatas ketidaksedaran kan...

*cuba utk tersenyum jugaaa.. huuu*

keretasorong said...

^_^ jum KtE buaTKempen SENYUM...

munadhia said...

hehe.gud2. azam xmo marah. la taghdob. sy ad bce ksh ni. tp versi pjg pnya.lpa d mana. huhu~

keretasorong said...

la taghdoob....

versi pnjang mmg tak kn msuk ke sembang2 dAIE la jwb...:P