BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, October 25, 2008

aduhai....

teruk2...aku sebenar tak suka nk menulis mengenai politik semasa..bukan bererti aku ni tak ikut perkembangan politik, tapi malas untuk 'berbincang' mengenainya..korunk mesti tertanya2 asl lak???terus terang aku cakap, 'majoriti' apabila kita bercerita atau memberi pandangan mengenai politik dengan pihak berlawanan parti dengan kita mesti akan timbul "ketidakpuas hati","perselisihan","perbalahan","tarikmuka"dan macam2 lagilah..come on lah..bile berbincang biar profesional....
Islam terang tang-tang tak suke umatnya berpecah belah...apalagi kafir mengkafir(ini kerja Allah,hanya Allah mengetahui)

Tegakkanlah pendirian agama dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya.Ash-Shura [42:13]
sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka). Al-Hashr [59:14]
nk berbincang biar kene caranya...takkn smpi jumpa lain hari terus bermasam muka..
Ingatlah umat Islam itu bersaudara...jgn sebab perkara kecil maruah agama Islam tergadai dan sewenag2nya pihak lain(musuh Ilsam) menyerang 'kita'...

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. Al-Hujraat [49:10]
p/s:
renung2kn n fikir2n,dimana kita,untuk apakita dihidupkan,apa halatuju hidup kita,dan "kesudahan" bagaimana yang kita inginkan???
sorry banyak merosakan bahasa:(

2 comments:

DaruL said...

yea, mmg btul Allah x suke umat Islam bpecah belah.. tp mcmne nak mnegakkan yg betul.? ello?~ takkan na biarkan ygsalah merajai.. kne gak tau skkit2.. at least up to date.. x yg mcm duk tepi dinding hidu plastik tu.. kembang kempis plastiknya.. sekadar pandangan,

keretasorong said...

hehehe...
(sory klu maksud sebenar post nie tak sampai:P,biasa lah baru blaja menulis)

actually,post nih aku tulis untuk kita semak balik diri kita(kawan-kawan aku yang suka berdebat mengenai politik):p
(jgn marah bace betul-betul n habis-habis n fahami elok-elok...)

bukan nak bercerita mengenai salah betul manusia...

tapi sikap segelintir manusia sekarang.hanya tahu BERBICARA n BERDEBAT.tetapi ENDING atau KONKLUSINYAnya sungguh sadis.(senang kata tak kene cara n_n)

bila nak berbincang,kenelah open minded kan,terima kebenaran n akui kesalahan.tak lah sehingga bertinggi suara(yang tidak selayaknya),baling kerusi,naik sepak terajang etc...walau apa sekali penghujungnya pastikan tiada hati yang terguris,"biar pahit asl sedap n boleh ditelan" oleh pihak lagi satu.jadi kebijak sanaan, sifat sensitiviti dan sifat berkhemah harus cuba di wujudkan.

dan yang lebih menyayat hati hangat bersuara.tetapi bila suruh bangkit tak mau.

tetapi yang lebih sadis,perjuang melayu separuh mati.perjuangkan Islam jauh sekali.(terlalu assabiah).cuba tengok balik, para sahabat,bilal berbangsa apa???salman alfarisi, terang tang-tang bangsa parsi.ternyata Islam zaman Rasulullah berjaya meruntuhkan tembok assabiyah....jesteru>semak semula niat perjuangan kitakan:)(hanya kepada bangsa atau agama yang betul-betul kita yakini???)

hehe,jadi panjang lah pula....
(.:.p/s: kepada sahabat-sahabat dan teman- teman aku yang membaca post nih,fahami niat sebenar aku,kerana kita sahabat n lebih tepat bersaudara^_^)