BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, September 16, 2009

~kasut~

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antaramu, dan belum nyata orang-orang yang sabar.
( سورة آل عمران , AliImran, Chapter #3, Verse #142)




BAGHDAD: Wartawan Iraq yang melempar kasut ke arah bekas Presiden George W Bush, tahun lalu, dibebaskan dari penjara semalam.

"Muntazer al-Zaidi yang menjadi hero di rantau Arab berikutan serangannya ke atas bekas pemimpin Amerika Syarikat itu ditemui di luar penjara oleh Ahli Parlimen yang menyokong tindakannya itu," kata abangnya, Uday al-Zaidi.

"Muntazer meninggalkan penjara beberapa minit lalu dan kini dalam perjalanan ke Baghdadiya TV," kata Uday merujuk kepada stesen televisyen yang menjadi majikan adiknya.

Zaidi dijatuhkan hukuman penjara tiga tahun kerana menyerang Bush ketika bekas pemimpin Amerika Syarikat (AS) itu mengadakan sidang media di Baghdad Disember tahun lalu. Bagaimanapun, hukuman itu dikurangkan kepada setahun.

Mahkamah Iraq, Isnin lalu mengarahkan Muntazer dibebaskan berikutan di bawah undang-undang negara itu seseorang yang sudah menjalani 75 peratus daripada tempoh hukuman dan berkelakuan baik perlu dibebaskan.

Berjuta-juta penonton di seluruh dunia menyaksikan menerusi televisyen atau secara online, Bush yang ketika itu Presiden AS dua kali terpaksa mengelak kasut yang dilemparkan Muntazer ketika sidang media di ibu negara Iraq itu.

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah pada jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan.
( سورة المائدة , Al-Maeda, Chapter #5, Verse #35)

Tindakan Muntazer itu memalukan Bush dan Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Maliki, yang berdiri di sebelah bekas pemimpin AS itu.

Bagaimanapun, kebanyakan penonton, termasuk di Amerika Syarikat, memuji keberanian wartawan Iraq itu.



Tidaklah sama antara mu'min yang duduk (yang tidak turut berperang) yang tidak mempunyai uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk satu derajat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (surga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar,
( سورة النساء , An-Nisa, Chapter #4, Verse #95)


.:.berjuanglah dgn apa yg ada walau dgn sebelah kasut....

5 comments:

Anonymous said...

sgt setuju! --> berjuanglah dgn apa yg ada walau dgn sebelah kasut

Afra' Azam said...

betol3!!

sangat setuju..

allahu akram!

;)

keretasorong said...

Sahabat Perjuangan
Album : Rumahku Syurgaku
Munsyid : Tazakka


Pertemuan kita kali ini
Bukan sekedar kawan lama tak jumpa
Tapi kita bertemu ada satu makna
Kita punya satu perjuangan

Andai ada kasih antara kita
Kita kembalikan kepada Yang Esa
Agar ia suci tulus dan ikhlas
semoga Alloh memberkati

Sambutlah tangan sahabat saudaramu
Pimpinlah ia melangkah bersama
Satukan hati kita teguhkan ia
Berdiri bersama untuk kebenaran

PERJUANGAN ITU ARTINYA BERKORBAN
BERKORBAN ITU ARTINYA TERKORBAN
JANGANLAH GENTAR UNTUK BERJUANG
DEMI AGAMA DAN BANGSA
INILAH JALAN KITA

marwan_amz said...

Owh, dah post dah lagu ni ek, (ak dah agak dah yg ko mesti suka), tazakka grup mana ek? melayu ke indon? ak cari2 tp x jumpe, adeh....

Ha, berbincang psl kasut, ada sepasang kasut tertinggal kt dlm kete aku, seat depan, kalo x ko mesti hanis kan? x pn abg auzan, adeh....


p/s: bersyukurlah kpd Allah atas hadiah lailatul qadar yg tdk terhingga itu, hehe....

keretasorong said...

group indon tak silap.

sbb, dier tulis ARTI not ERTI.hehehhe

nnt dh downld lagu2 dier bg tau aku k

^_^

salam lebaran seribu kemaafan.