BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 21, 2008

-Sang Biawak-



diriwayatkan oleh Ibn Kathir dalam al-Bidayah wan-Nihayah bahawa al-Baihaqiy menceritakan dari Abu Mansur Ahmad bin Ali al-Damghaniy dari daerah Namin di Baihaq, dalam sebuah kisah yang disampaikan dari Umar R.A.:

Rasulullah s.a.w sedang berjalan dengan sekumpulan para sahabat, tiba-tiba datang seorang arab badwi dari bani sulain kehadapan Rasulullah s.a.w.
beliau membawa bersamanya seekor biawak padang pasir(dhab) yang ditangkapnya, dan bercadang untuk membakar haiwan itu untuk dimakan.

Melihat ramai yag berjalan itu, beliau tertarik untuk mendekati dan bertanya siapakah gerangan yang sedang mereka iringi.apabila diberitahu mereka sedang mengiringi nabi, maka dia terus mendekati nabi lantas berkata: "demi tuhan latta dan uzza,tiadalah sesuatu yang terdapa di alam ini yag lebih kubenci wahai Muhammad! kalaulah tidak kaum ku memanggilku dengan panggilan tergesa-gesa, tentulah aku sudah memenggal kepalamu lalu aku dapat menegembirakan hatiku dan hati semua manusia yang berkulit hitam, putih dan merah serta selainnya!"

Umar al-Khattab menjadi marah, lalu bangkit lalu berkata: “wahai nabi! Biarlah saya mengakhirkan hidupnya!”

Nabi s.a.w tenang menjawab pemintaan Umar: “Wahai umar! Tidakkah engkau tahu bahawa orang yang lemah lembut itu hamper diangkat menjadi nabi?”

Nabi kemudianna berkata kepadaarab badwi itu: “apa yang menyebabkan engkau berkata demikian?? Sepatutnya egkau menhormatiku dalam perhimpunan bersama sahabatku!”

Arab badwi tersebut tidak mengalah bahkan sebaliknya berkata: “demi tuhan latta dan uzza! Aku takkan beriman kepadamu wahai Muhammad hinggalah biawak ini beriman kepada mu,” katanya sambil mengeluarkan biawak itu lalu melemparkan kepada kehadapan Nabi Muhammad s.a.w.

Nabi s.a.w memanggil biawak itu. Kedengaran biawak itu menjawab dengan bahasa arab yang fasih dan difahami dengan semua orang yang hadir: “ya wahai Muhammad!”

Nabi bertanya: “kepada siapakah kau beriman??”

Jawab biawak itu: “ saya beriman pada tuhan yang dilangit itu ’arasy-Nya, dibumi itulah kekuasaan-Nya, dan dilautan itulah jalan-Nya, dan disyurga itulah rahmat-Nya, dan dalam neraka itu azab-Nya!“

Tanya nabi lagi: “aku ini siapa wahai biawak?“

Jawab si biawak itu: “ Tuan adalah utusan Allah, yang dimiliki sekalian alam! Amat lah beruntung orang yang mendokong perjuangan tuan, dan binasalah orang yang mendustakan tuan!“

Mendengar kata-kata biawak itu, arab badwi itu lantas berkata: “ Wahai Muhammad! Sebelum ini engkau orang yang paling aku benci, tetapi hari ini engkau adalah orang yang paling aku kasihi berbanding dengan bapaku, diriku sendiri, engkau amatku kasihi zahirku dan batinku.“kemudian beliau mengucapkan kalimah syahadah dihadapan semua yang hadir: “ Aku naik saksi tiada tuhan yang sebenarnya layak disembah melainkan Allah dan nabi Muhammad adalah pesuruh-Nya.“

Lalu Rasulullah s.a.w berkata: “syukur kepada Allah yang telah menganugerahkan hidayah-Nya kepadamu, sesungguhnya Islam ini adalah yang paling tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya, dan ia tidak diterima tanpa solat, dan solat pula tidak diterima melainkan Al-Quran.“

Jawabnya: “kalau begitu ajarlah saya Al-Quran itu, wahai nabi!“ Nabi pun mengajarnya membaca surah al-ikhlas.”

Beliau berkata: “saya tak pernah mendengar kata-kata yang lebih Hebat daripada ini!”

Nabi menanbah: “ini adalah perkataan Allah, bukannya sajak, jika engkau membaca surah al-ikhlas ini sekali, ganjarannya disisi Allah seumpama engkau membaca sepertiga al-quran. Jika engkau membaca dua kali seumpama engkau membaca dua pertiga al-quran dan jika engkaiu membaca tiga kali seumpama engkau telah membaca keseluruhan al-quran.“

Jawab arab itu: “ tuhan itu adalah tuahn kami, Dia menerima dari itasedikit tetepi Dia membalasnya dengan banyak!“

Nabi bertanya kepadanya : “Adakah kamu memiliki harta?“

Jawab beliau: “tiada seorang pun dari bani sulain lebih miskin daripada saya.“

Nabi bersabda kepada para sahabat: “berikan kepadanya apa-apa yang kamu ada!”

Para sahabat memberikannya bantuan hinggakan dia mendapat harta yang Amat banyak terkumpul. Kemudian Abd Rahman bin Auf r.a berkata kepada nabi: “wahai Rasulullah! Saya memiliki seerkor unta yang hamil sepuluh bulan, yang sederhana besarnya, yang saya perolehi dariu perang tabuk, sekarang saya hendak mendekatkan diri kepada Allah. Saya ingin menghadiahkannya kepada saudara baru saya ini!”

Nabi s.a.w bersabda: “ engkau menceritakan tentang untamu yang telah engkau hadiahkan kepadanya, sekarang aku akan menceritakan bahagianmusebagai balasan yang diberikan Allah di akhirat. Allah s.w.t akan menganugerahimu di akhirat unta yang diperbuat dari permata hijau, tengkuknya dari permata kuning memiliki pelana yang hebat dan ia akan melintasi titian sirat dengan pantas seperti kilat, semua orang akan merasa iri kepadamu pada hari kiamat.”

Kata Abd Rahman: “ saya redha dengannya wahai nabi. “

Arab itu pun keluar dari kawasan itu. Sekonyong-konyong datang kaumnya dari bani sulain saramai seribu orang menaiki seribu ekor unta membawa bersama mereka seribu pedang dan lembing.

Dia bertanya “kemanakah haluan kamu? Mereka menjawab: “ kami ingin memerangi orang yang menghina tuhan kita! Kata arab badwi itu kepada kaum
nya: “ Jangan! Aku sendiri telah beriman kepadanya!“ Lalu kesemua kaumnya beriman kepada Rasulullah.

*Biawak padang pasir atau dalam bahasa arab dikenali sebagai “dhab“ adalah binatang yang mempunyai corak seperti buaya bersaiz kecil seperti biawak, tetapi lidahnya berbeza daripada biawak kerana ia tidek bercabang.





p/s: terima kasih kepada kamal mursyid (acu @ adik aku) kerana tolong aku membaca untuk aku taip dalam entri kali ini:)

Thursday, November 20, 2008

laporan hujung minggu...hehehheh

biasalah.... aku tak suka ader masa free yang tak tau nk wat aper2....(pelikkan)
tp aku tak suke klu terlampau busy, dgn kata mudahnya aku suka klu masa terluang aku disi dgn perkara berfaedah:)
so setiap hujung minggu aku, aku dh m'busykan diri. study sudah semestinya, tetepi mesti disusuli dengan aktiviti2 lain dan tambahan, tak kisah la aper2 pn asal berfaedah. sbb masa jd student nih lah aku kene penuhi diri dengan pelbagai ilmu untuk menghadapi dunia sebenar.(bak kata makcik aminah:)


tarikh: 15 nov 08 (sabtu)
masa:8 :30am-1.00pm
tempat: dwn cempaka PKNS bangi
tajuk: krisis ekonomi global : islam sebagai penyelesaian tunggal

nih aku g mmg best, coz skang dunia mmg tngh hadapi krisis nie. so aku mesti amik tahu mengenainya.
1st 2 tu mmga agak pening, tp berbekalkan research yg aku buat sebelum prg seminar tuh semua yg dier ckp jd mudah lah. so banyak lah istilah baru yg terbit dalam kamus minda aku nih, mcm bailout,sekuriti,subprime mortgage dan macam2 lagi lah...klu aku tulis bebanyak korung bkn tau pn, lain lah klu korng mengikuti atau amik course economy k, tuh lain cerita lah..hahahha

tp konklusi yang aku leh buat, nih la padahnya apabila riba' diniagakan, bayangkan riba' terang tang2 haram di niagakan, amik kau kesan dan padahnya...hahahhahaha(tp kesan nya semua akn merasai bg siapa yg bersangkut paut dgnnya), apabila seseorang tuh pinjam n dia akn dikene kan riba'. riba' tuh lah diniagakan. dr subprime sangkut ker bank pstu sangkut kat investment bank(bank yg lg esar) pstu g sangkut kat kt bank2 lain serata dunia..nah amik kau padah bahananya. sebab orang tak boleh bayar hutang n riba'(yang kononnya BUNGA tahi ayam) semua yang terlibat gan urus niaga nih hancus lah jawabnya. bayangkansehingga bank yg berkurun lama bertapak pn leh muflis mcm fanme mac& freddie mac.teruk giler2....sapa kata klu ikut cara islam tak leh maju???ikut cara islam lah lg leh maju, sbb 1)islam tak kasi penompokan harta(simpan harta, melainkan kumpul utk beli sesuatu), so kita kene lah melabur,nah melabur makin lama makin kaya, makin berkembang ekonomi. 2)makin cepat pertukaran wang dari tangan tandanya ekonomi makin pesat, kes nih ader islam tak galak kita simpan melain kan klu ader keperluan, klu tak der kita kene guna duit tuh, klu kita simpan pn bkn dpt aper sbb dia takder 'faedah dari bank' malah dikenekan zakat simpanan ader lah. nk tau bnyk lagi mengenai ekkonomi korung search2 lah maner patut ekkk...


tarikh: 16 nov 08 (ahad)
masa: 8:30am-4:30pm
tempat: hutan lipur sgkhancing(mcm salah aje jerh??)
tajuk: rehlah oi! jom lepak (rojak/rehlah pengerak)
anjuran: k-ipt daerah petaling
kehadiran: ramai n banyak kereta (aku tak bilang lak hehehe)

sebenarnya aktivity dibuat sbb nk rapat kan ukhuwah inter-university, antara U yg ader ialah UIA gombak, UM, PPUM, CFSIIUM,(ader aku tertinggal tak, klu ader sory ekk:P) dan geng2 pakcik2 n makcik2 yang menjayakan.

best program nih sbb dh lamer tak berkumpul reramai n berjumpa mereka semua nih. lg best jumpa geng @ org baru.

starting biasa lah, mesti sarapan, lps tuh main pecah2 air batu(ice breaking),pengisian dr makcik aminah(best sbb dier suruh kawin awal..hahahaha), mandi-manda(ader yg tak mandi sbb nk naik bukit tuh), pastuh sembahyang zohor n makan lagi, n than nyayi lagu semangt (bingkai kehidupan-shotul harakah -best lagu nih), pstuh meeting (nih lemah nih, sbb aku tak suke meeting, tak tau sbb aper, mungkin aku stail suke main2 n tak suke serius2). pernh sekali tuh time meeting aper tah n utk aper tah, aku main2 tak amik serius golak2 wat lawak, alih semua tak puas hati gan aku(padan muke aku kn). tuh aku tak suke meeting, sbb aku bkn suke menyumbang idea walau bnyk idea sebenarnya:P n klu nk meeting pn jgn serius nk mati(mcm lah ader masalah dunia) cuak beb aku , masalah kecik pn leh jadi besar, biar cara senag n relax asal masalah leh sttle. lainlah klu isu agama, nih mmg kene serius kan:)

aper yg aku ingt pasal tazkirah makcik Aminah-(tajuk: mencari spirit yang hilang)
1) dekati Al-Quran selalu sbg pendinding dan ubat pada diri
2) banyakkan membaca buku agama n buku2 berfaedah, sbb nnt dh kerje atau dh tue takder masa dah, dan jua sebagai prepare diri dengan ilmu untuk hadapi dunia luar.
3) jd kan labrary teman n tempat lepak, jgn wt perkara berfaedah, jd macam FAHMI cuti2 sem tolong mak..hehehhehe...bagus2 fahmi anak soleh:)
4) pandai2 pilih kawan, lg bagus yg sefikrah atau yg yg tau n nk ubah kita jd baik. klu kwn tuh kureng kite pulak bertanggung jwb mengubahnya.
5) kne sentiasa belajar n bnyk membaca sbb cmner nk ajar orng atau tolong orang klu diri kosong. senang kata (soleh wa musleh)
6) nih paling best sekali, jgn sibuk2 nk berteman ala mesra(yg dipandang hina oleh Ilahi),fikir masa depan n redha Allah, senang2 klu nk mengatal gak KHAWIN lah senag halalantayyiban...hehheheh
(sory klu ader aku tertinggal)

thanks kpd mereka2 semua yg menjayakan prongram rehlah nih...weeeee...........ukhuwahfillahabadanabada insyaAllah:)

sowy gambar takder coz camera tak bawa n org yg bawa camera tak kasi gmbr lagi:P
dh penant menulis nih...so aku nk g buat air n nk g study jap .k salaam:)

p/s:ahad 23 nov 08 ader khusus pengurusan jenazah. arap aku leh hadir tanpa tinggalkan pelajaran aku.
asbtu&ahad 28-29 nov o8 rafest stall n yaumul usrah.
doa2 kan aku biar pandai susun jadual blaja ekkk:)

Saturday, November 15, 2008

- DeDiKaSi bUAt mErEkA -



dedikasi buat muaz awwal AKA bab_n


muaz awwal lagi....semoga terus succes d gmbk.......!!
(ader mcm ko lah:P)


buat marwan amz yg kuat makan, hadiah utk cerpen terbaik mu.
(ader mcm kamu tak:P)

buat Bro muja yg baru kawin, moga berbahgia ke anak cucu...caiyok2...n tahniah




dedikasi khas buat rakan2 seusrahku, dengan ucapan-jgn ponteng usrah mcm itik nie sbb die itik, yg paling penting jgn gne digi ^_^-


yg nih khas utuk pengunjung2 blog yg tak seberpez nih...dengan ucapan-bnayak2 la bacer al-quran jgn bacer blog jerh, kene seimbang beb...hehehhe



yg nih sepecial...
bkn untuk sesiapa...
to utk aku yg penat balaja menulis...
(tp aku xsuke halia, saper nk kongsi gan akup plzz???)

p/s: sebenar banyak yang gmbr makannan2 yg aku nk dedikasikn tp takut penuh gan gmbr lak kt blog nih...sowy sesiapa yg name dier tak sempat aku nk tulis:(
all da best 4 ummah n_n

Tuesday, November 11, 2008

- sem baru -

kembara ilmu bermula. segala janji diri yg telah terpatri perlu aku penuhi.
doa2 kan lah aku biar kaki terus gagah melangkah dalam mengembara.

tegur aku klu tersalah langkah dalam mengembara.

tunjuk ajar aku klu tersilap jalan dalam mengembara.

sentiasalah mengirigi pengembaraan ilmu aku ini walau hanya dengan iringan DOA yang dituju khas kepada aku 'si pegembara'.
"REsULt SeMaNiS MaDu MeMeRlLUkAn pEnGoRbAnAn SePahIt HeMpEdU"
p/s: minta maaf jika blog nih akan bersawang , kerana kembaraa ilmu sem nih lagi mencabar...nk kene naikkan pointer(cgpa) sbb dah sem akhir dh....harap succecs, doa kan jer lah ekkk:)