BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, October 30, 2008

- bersamamu -


ingin aku menekankn disini, cerita ini bukan mengenai "sentiasa bersamamu" (digi) a.k.a hantu kuning.



tapi mengenai program Bersamamu di Tv3. mana tak nya aku tersentuh. sedanag kusyuk aku makan malam(ingt nk sahur awal lah) tetiba adik aku turun n bukak tibi.tup tap tup tap siaran bersamamu sedang keudara. yang lebih aku terkesan. time tuh pulak keluarga yang terpacul untuk episod kali ini tuh sedang makan, aku pun sedang makan.

pe lagi terbehenti aku makan lalu terfikir. dia makan nasi lauk kangkung kutip tepi rumah jerh, aku pulak makan lauk ayam masak sup(kt umah mmg satu lauk jerh selalu,budak-bukan rajin makan pun, masak sendiri tuh, mak ajar, senag jer).

ternyata memang kesian beb.mana tidaknya. bak kater "kais pagi makan pagi kais petang makan petang".suami dia kaki patah,13 tanggung kesakitan, nk pergi hospital takut tak mampu nk bayar(memang tak mampu nk bayar,kata hos tuh).terlalu daif, kesian.

suami dia dalam kepayahan,kutip kangkung jual kat pasar.sehari klu betul dier kuat buleh dapat 2kg jerh(sebab sakit)..

si isteri, kerje kutip kelapa n jual dengan harga 70sen sebiji(tak boleh dapat banyak ma)

tanggungan empat klu tak silap....

anak 4 orang lagi sudah berumah tangga n hidup susah gak...

kesian seh.... walau bukan seagama tapi dia manusia jugakan, yang memerlukan tetap kene bantukan(ingat Islam itu syumul, menyeluruh) "tegiang-iyang lagu segenggam tabah nyanyian inteam di teliga aku".(dh habis cerita baru aku ingat lagu bersamamutv3 nih lagu wajah nyanyian jaclyn victor tuh)

so,fikir2kn sementara masih diberi kesempatan untuk memberi,maka janganlah di simpan2kn,hulurkan seadanya kepada sesipa yang memerlukan.tak rugi pun malah menguntungkan.

Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.
Al-Baqara [2:261]

apabila meninggal anak adam maka terputuslah semua amalan, kecuali 3 perkara. anak soleh yang mendoakan. ilmu yang bermanfaat dan sedekah jariah.






nih antara siaran bersamamu(tapi bkn yang nih lah yang aku tengok malam td)
tp bersamamu memang memberi banyak pengajaran, agar manusia serba cukup tidak lupa untuk bersyukur dan yang diuji tabah menjalani ujian.(semua manusia diuji sesuai dengan kemampuannya dan ujian itu juga berbeza- beza)

Wednesday, October 29, 2008

peristiwa 2/10

hurm.....ader aper dengan 2-10, pasal bola ker(2 berbalas 10), bukan...bukan....dikesempatan yang ader nih(tngh cuti sem) aku ingin bercerita mengenai 2/10...sebenarnya aku dh lama nak tulis pasal peristiwa nih.tapi belum berkesempatan…so aku menguatkan azam untuk menyiapkannya pada hari nih juga…cerita apakah????angkr ker???treller eh??atau pun ghost???klu nk tau meh kita bace…

(.:. p/s: sila pastikan minda anda dalam keadaan sedar dan kosong>hanya mengingati Allah)


...................................................

Bermuuulaaaaa lah ceriiitaaaaaa……

Pada suatu malam yang teramat dingin(sejuk), mungkin suhunya telah turun dibawah paras beku, kerana sejuknya bisa mencengkam sum-sum tulang bagi sesiapa sahaja yang berada di tampat tersebut. Salji diluar pula makin lagaknya turun bercucuran sehingga melitupi lapisan bumi yang teratas, di bumi bertuah Johor ini. Dengan lebih tepat posisinya ialah Johar Bharu(tau kat mana???)

Pada pukul 9:40 malam. Di suatu sudut kaunter pertanyaan, kelihatan dua kelibat nurse sedang rancak bercerita(tak tau mengumpat ker aper tetapi yang pasti sedang mengular).

“eh, hari ni hari apa ekk.”Tanya seorang nurse kepada sahabatnya nurse juga.

“laa, ko nih, hari ni kan hari isnin malam selasa, sibok kerje sampai lupa tarikh dan hari ke???ke kau dah mengantuk nih”jawab sahabat nurse tadi lepada nurse tersebut@_@."

“nak perli aku lak, tau la nih first time aku shift malam, aku tak mengantukla, lagi pun aku baru minum kopi kapal api tadi:P”

“habis tuh kenapa ko bertanya soalan behgong tadi kepada aku”

“tak la, hari nih aku rasa tenang n nyamanlah”

“tak selalu macam nih”

“kenapa kau cakap macam tuh??

“sebab, aku kan kakak..hehhehe“

“melawak pulak dia“

“ternyata dan betul aku kan kakak.hurm, sebenarnya bila waktu malam macam nih. Semua nurse sibok, kesana kesini memenuhi permintaan pesakit dengan bahasa sempoi aku, tak menang tangan lah...hahaha“

“tapi hari nih lainkan, tengok kat luar tuh siap salji turun, hari ini dalam sejarah dibuatnya, salji turun di latitude khatulistiwa“ celah nurse tatkala sahabat nurse nya itu sedang khusyuk bercerita.

“tuh lah yang buat aku pelik bin ajaib. "

“nama kau bukan siti norhalizad binti nuruddin kerh, sejak bila tukar pelik bin ajaib pulak???tukar nama bukan nak bagi tahu aku:P“potong nurse ringkis mengenakan senior setahun darinya itu.

dush, satu sekehan hinggap ke kepala nurse tersebut.

“aku buat perumpamaan lah.”

“lawak kasaq nampak,sakit kepala nih tau.”

“padan muke, petanda apa agaknya ekk??"

“ntah la…”

“weh, blah blah pergi wat kerja kau. Gaint datang(super-dupewr senior nurse)“

……………………………………………………

empat minit kemudian.

di hospotai sultanah aminah jb juga (tempat 2 ekor nurse tadi), di sebuah bilik.

kelihatan sepasukan doctor muslimah sedang tekun ,rancak dan teliti merawat pesakitnya, disisi pesakit tersebut seorang suami yang mithali sedang menemani isterinya yang dirawat. Ini hari bertuah bagi mereka, kerana isteri beliau bakal melahirkan putera mereka yang ketiga.

suasananya sungguh hangar bingar didalam bilik tersebut.

ketung-ketang..ketung-ketang(mcm main pedang lah pulak)

tiba-tiba…..(jeng….jeng….jeng…)

suasana menjadi sunyi seketika. jarum pendek yang terdapat pada dinding bilik tersebut menunjukkan dalam lingkungan 9, manakala jarum panjangnya(minit) tepat menunjukkan angka 9, jarum saatnya pula sudah hilang entah kemana…(9:45pm)

tak semena-mena terpancullah suatu suara.

uwek…uuuuweeeek….uwweeekkkkk…..

(.:. maksudnya:aku bersaksi tiada tuhan melainkan Allah s.w.t dan nabi Muhanmmad s.a.w itu pesuruh Allah.s.w.t)

uwek…uuuuweeeek….uwweeekkkkk…..

uwek……uuuuweeeek….uwweeekkkkk…..(makin berlagu di buatnya

uwek…uuuuweeeek….uwweeekkkkk …errrrkkkk(asl ader sendawa pula nih@_@)

(.:. maksudnya>shilaunya…shilaunya..assalammualaikum mama n papaku, tak lupa jua seisi dunia)


lantas diambil bayi seberat 3.7kilogram itu oleh bapanya lalu dibawa kesuatu sudut dan menghadap kiblat, seraya dilaungkan azan,iqamah dan lain-lain sewaktu dengannya…

maka tercatatlah sejarah didalam buku rekod hospital sultanah aminah…bahawa tanggal 1 RabbiulAwaa l1410 - 2/10/1989 - isnin - 9:45pm. telah lahir seorang putera yang hensem seberat 3.7kilogram, iaitu aku…….


sekian:)

..............................................................

hehehhehahhahhawhhahwa….terima kasih kerana membaca kisah ini. pelik kenapa aku tulis pasal benda nih.hahaha

sebenar hari tuh baru memperbaharui ic. almaklumlah sudah lanjut usia, sudah menjangkau 19tahun:P.pergi dengan adik n mak. asal dengan mak n adik??.sebab adik aku pn nk buat ic gak, sebab dh berumur 12 tahun,lagi pun tarikh lahir kitorang pn samer.(macam tak percayakan) naper mak ikut, sebab adik kene bawa penjaga lah....


no giliran yang menguji kesabaran.

(60 orang lagi baru no aku dipanggil)


2 jam ku menanti untuk no nih naik:(

sabau jer laaaa kn:)


tarikh lahir aku(2/10/1989)haha

muhammad abdul rahman bin paiman


tarikh lahir adik aku.(2/10/1996)hehe

kamal mursid bin paiman

Monday, October 27, 2008

PERLU RAMAI LAGI....



kita memerlukan ramai lg bangkit untuk bersuara....
menyedarkan yang terlena....
untuk menyatakan yg benar dan mempertahankan yang benar...
ISLAM..
ALLAHHUAKHBAR!!!

Saturday, October 25, 2008

aduhai....

teruk2...aku sebenar tak suka nk menulis mengenai politik semasa..bukan bererti aku ni tak ikut perkembangan politik, tapi malas untuk 'berbincang' mengenainya..korunk mesti tertanya2 asl lak???terus terang aku cakap, 'majoriti' apabila kita bercerita atau memberi pandangan mengenai politik dengan pihak berlawanan parti dengan kita mesti akan timbul "ketidakpuas hati","perselisihan","perbalahan","tarikmuka"dan macam2 lagilah..come on lah..bile berbincang biar profesional....
Islam terang tang-tang tak suke umatnya berpecah belah...apalagi kafir mengkafir(ini kerja Allah,hanya Allah mengetahui)

Tegakkanlah pendirian agama dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya.Ash-Shura [42:13]
sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka). Al-Hashr [59:14]
nk berbincang biar kene caranya...takkn smpi jumpa lain hari terus bermasam muka..
Ingatlah umat Islam itu bersaudara...jgn sebab perkara kecil maruah agama Islam tergadai dan sewenag2nya pihak lain(musuh Ilsam) menyerang 'kita'...

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. Al-Hujraat [49:10]
p/s:
renung2kn n fikir2n,dimana kita,untuk apakita dihidupkan,apa halatuju hidup kita,dan "kesudahan" bagaimana yang kita inginkan???
sorry banyak merosakan bahasa:(

Thursday, October 23, 2008

let quit..plz ^_^

love urself n people around u

smoking as a silent killer(smoking=suicide=big sin=........)

Cigarette smoke contains more than 4,000 chemicals, of which forty-three are known to cause cancer. Among the more toxic chemicals in tobacco are ammonia, arsenic, carbon monoxide, and benzene. Cigarette smoking is now known to cause chronic obstructive pulmonary disease (COPD), heart disease, stroke, multiple cancers (including lung cancer), and adverse reproductive outcomes. Smoking causes about 21 percent of all deaths from heart disease, 86 percent of deaths from lung cancer, and 81 percent of all deaths from chronic lung disease.
Nicotine is highly addictive and causes persistent and compulsive smoking behavior. Most users make four to six quit attempts before they are able to remain nicotine-free. Smoking cessation produces major and immediate health benefits by reducing mortality and morbidity from heart disease, stroke, cancer, and various lung diseases.



SECONDHAND SMOKE (smoker as a killer)

Secondhand smoke, or environmental tobacco smoke (ETS), causes lung cancer and cardiovascular disease in nonsmoking adults. About 43 percent children are exposed to cigarette smoke by household members. Childhood exposure to ETS has been shown to cause asthma and to increase the number of episodes and severity of the disease. ETS exposure of very young children is also causally associated with an increased risk of bronchitis, pneumonia, and ear infections. For these reasons, the importance of smoking cessation extends beyond the health benefit of the smokers themselves.


links for help to quit smoking. InsyaAllah:) :-
http://whyquit.com/
http://www.quitsmokingcounter.com/
http://whyquit.com/whyquit/
http://www.healthline.com/galecontent/smoking-cessation?utm_source=z_smoking_cessation&utm_medium=google&utm_campaign=gale&utm_term=smoking
http://health.nytimes.com/health/guides/specialtopic/smoking-tips-on-how-to-quit/overview.html?excamp=GGHLquitsmoking&WT.srch=1&WT.mc_ev=click&WT.mc_id=HL-S-E-GG-NA-CT-quit_smoking
http://www.antismoking.com.sg/index.html

Wednesday, October 22, 2008

creative.hehe.:))



aduh!!!kasaq nyer...

james bond..007

Care4Children

owch...


nice msg....:)


cruel.....

aduihs.....

Monday, October 20, 2008

HATI-HATI DENGAN GAME!!!!


lagi....lagi.....lagi.....

ISLAM terus dihina dan dipermainkan...
bagai dunia ini sudah tiada penganutnya....
kali ini pula ia bertambah2 lagi game yg menhina mahupun dikaitkan dengan ISLAM....

Timbul kemarahan umat Islam kerana muzik gabung ayat al-Quran


CHICAGO: Pengeluar permainan video terkemuka dunia, Sony, menarik balik berjuta-juta salinan permainan baru komputer selepas ia menimbulkan kemarahan umat Islam kerana menggabungkan muzik dengan ayat al-Quran, lapor akhbar Chicago Sun-Times.

Permainan Sony's LittleBigPlanet, yang dijadualkan berada di pasaran Jumaat ini, memaparkan gabungan sebuah lagu dengan dua ayat al-Quran.

ia mengundang kemarahan umat Islam yang menyifatkan ia satu bentuk penghinaan.

"Kami menganggap gabungan muzik dan ayat al-Quran amat menyinggung perasaan. Kami berharap anda boleh membuang trek itu dari permainan dengan segera," kata salah seorang pemain dalam ruang mesej internet.

Ini bukan kali pertama syarikat pengeluar menarik balik permainan dari pasaran kerana menghina umat Islam. Firma Nintendo dari Jepun terpaksa mengubah suai permainan yang sudah dipasarkan, The Legend of Zelda: Ocarina of Time selepas mendapati ia mengandungi zikir.

Bulan lalu, permainan komputer yang menonjolkan wira Amerika yang dihantar untuk 'memusnahkan umat Islam' mencetuskan kemarahan di Britain.

link:
http://www.theage.com.au/news/digital-life/games/articles/koran-references-force-littlebigplanet-delay/2008/10/20/1224351118183.html

Tuesday, October 14, 2008

The Jewel of Medina ????

book that fully with da controversy n propaganda about Islam....

Cover for the planned Ballantine release of The Jewel of Medina

Author
Sherry Jones

Country
United States of America

Language
English Publisher
Gibson Square (UK)Beaufort Books (USA)

Publication date
October 2008

Media type
Print (hardcover)

Pages
432 pages

It was in that same professional capacity that I felt it my duty to warn the press of the novel's potential to provoke anger among some Muslims." She also stated that "The combination of sex and violence sells novels. When combined with falsification of the Islamic past, it exploits Americans who know nothing about Aisha or her seventh-century world and counts on stirring up controversy to increase sales."
"only works by taking advantage of people's ignorance"-by Denise Spellberg

some comments from islamic scholar:
Indian Muslim writer Farzana Versey criticized Jones' prose and perspective, based on the published excerpts: "It would be unfair to tar the whole book based on the Prologue, but it gives a credible peek into the language and lack of nuance the author employs. ... Apparently, Ms. Jones for all her two years of research has managed a version of chick lit, where Aisha gets in confessional mode and in a Mills and Boon fashion 'leans on her husband', 'falls into his arms', and in a rather treacly account relates that 'the pain of consummation soon melted away. Muhammad was so gentle. I hardly felt the scorpion's sting. To be in his arms, skin to skin, was the bliss I had longed for all my life.' At age nine or eleven, the 'all my life' seems rather a stretch." Versey also criticizes Asra Nomani's perspective that fictional accounts can "humanize" Islamic history: "If people do believe in a certain faith, then let them decide on how to define their belief. That too constitutes freedom of speech. Fictional accounts of this nature only serve as trashy one-upmanship.

They do not humanize or, alas, even demonize religion."
Egyptian writer Ethar El-Katatney reviewed the novel on October 6, 2008 in an article entitled 'Flawed Jewel' and interviewed both Sherry Jones and Denise Spellberg. She critiqued the book and offered both Jones and Spellberg the opportunity to answer her critiques.". El-Katatney also made a telephone interview with Jones publicly accessible.

On October 7, 2008 El-Katatney wrote an op-ed entitled 'The “Flawed” Jewel of Medina' to which Jones responded to directly.
On October 6, 2008 an radical Muslim organisation run by British Islamist Anjem Choudary and Omar Bakri Muhammad wrote an article on the novel, having not reviewed it, referring to it as a 'blasphemous book' and to Jones as 'an enemy of Islam and author of this heinous book' and her 'illicit portrayal of the marriage between the final Prophet Muhammad.' The organisation state that 'The Jewel of Medina is a book that accurately reflects the current temperament of the disbelievers' and that it 'is yet another chapter in the continuing war against Islam and Muslims that reveals the burning hatred harboured in the hearts of the disbelievers....

cheakitout & c more n think about it, if u as a really true muslim.....

links:-
http://jewelofmedinabook.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jewel_of_Medina

Wednesday, October 1, 2008

:)

SALAM AIDILFITRI KEPADA SEMUA MAAF ZAHIR N BATIN ANDAI DEGIL, KERAS KEPALA N LLAIN2 KESALAHAN HARAP DI MAAFKAN